0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du måste ha...ett annat styrsystem (Nibe/SMO) om du skall komplettera med vedeldning.
Hej !Funderar på att köpa nibe f-2025 och docka till min oljepanna.RT-10 rumstermostat styr on off.Från värmepumpen kopplar jag till in på oljepannan och ut från oljepannan direkt till elementen,(shunten på max hela tiden).Returen från elementen direkt till in på värmepumpen.Vad jag förstår så blir det flytande kondensering på detta viset.Om värmepumpen inte klarar sig när det är kallt tänkte jag manuellt slå på värmepatronen i oljepannan som då hjälper till.Jag har vedförugn till oljepannan som jag tänkte starta när det blir kallt och då slår väl värmepumpen av när rt10 styr?Hur väljs vilka temperaturer som värmepumpen kör är det utomhustempen som styr eller rt10 ?Jag tänkte vilken framledningstemperatur som värmepumpen jobbar emd eftersonm det är flytande kondensering.Vår och höst skall det inte behövas mkt värme till elementen och då skall värmepumpen jobba med låg temp eftersom det ger bättre verkningsgrad.Styr rt10 detta eller utomhusluften eller måste man manuellt ställa in detta på värmepumpen?Skulle detta fungera?mvh/Krainer
Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.Fast kondensering.Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igång på sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda också. Med reservation nu för jag kanske har fel?
Citat från: hulta skrivet 18 november 2009, 09:18:06 Jag märker nu på svaren att du kan använda dockningssystemet jag ska göra.Värmepumpen slår ifrån när du eldar pga högre returtemp. Ingen SMO behövs och har du shuntautomatik så använd det. Om inte så montera.Fast kondensering.Ställ in elpatronens termostat så elpatronen startar om värmepumpen inte orkar ge tillräckligt vid stark kyla. Alternativt så eldar du istället.Som Schnyggve skriver: Onödigt med värmepumpen igång på sommaren, kör bara med VVS beredaren. Alternativt elda också. Med reservation nu för jag kanske har fel?Ja, du har fel...Det kommer inte att fungera bra.Dessutom tycker jag absolut att du skall köra varmvattenberedaren istället för värmepumpen på sommaren. Det blir visserligen drygt dubbla kostnaden för varmvattnet. Men det är ju sommar...
Det finns ju ingen värmekurva i niben, så om det är -15 ute och max returtemp står på 50 och den inte orkar med så kommer den ju inte stanna förrän returtempen kommer upp i 50 även om man eldar, kör oljebrännare eller elpatron. Dessutom (fast det kanske är fel på vår 2020, alternativt annorlunda på 2025) så är Hög returtemp ett bestående larm som kräver omstart av värmepumpen. När den istället orkar med alldeles utmärkt, kanske vid +10 ute, kommer den få vansinnigt många starter och korta driftstider på grund av innetermostaten istället.Över huvud taget en dålig lösning för livslängden på värmepumpen tycker jag det känns som, rent intuitivt. En SMO10 går att köpa för 9500 på rinkabyrör, och din värmepump kanske håller 5 år extra och dessutom arbetar effektivare. Systemet blir dessutom mindre beroende av att man gör något med det, då SMO10 själv kan dra igång tillskott som oljebrännare eller elpatron när det behövs.Har du tänkt installera själv (gissar det med en sån lösning..)?
Vad är galet på din 2020. min stannar automatiskt när jag eldar utan bestående larm och den kopplar även in elpatronerna. Finns hjälprelä inbygt för aktivering av tillsats bara koppla in sig med hjälp av lite kontaktorer mm
Ursäkta men jisses vad vatten du har att värma upp, inte undra på om inte pumpen orkar vid minus 15...trots tillskott....Och allt till 100 kvm hus....