Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...  (läst 15453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #15 skrivet: 17 december 2009, 11:42:20 »
Du menar att tempskillnaden mellan nära-långt bort från innerdelen ökar ju kallare det är ute. Ja det låter ju logiskt. Fattar inte varför inte alla värmepumpar har en trådlös innegivare som man kan placera på ett strategiskt ställe, kan väl inte vara en så dyr grunka att implementera. Givaren kunde tex sitta i remoten...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad GammelMan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lövånger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #16 skrivet: 17 december 2009, 12:00:34 »
Min är inställd på 24r grader, ECO, full fläkt.
-19 ute och den håller 24 grader i rummet den sitter i 22-23 i angränsande rum som det är några vinklar till, som kallast 20 grader i toa som är ytterligare nån vinkel till bort och där är det vattenburen golvvärme som hjälper till lite.
Den tar runt 1800-1900 watt, verkar vara max på ECO läge.

Tycker däremot den avfrostar ofta typ varje halvtimme, visserligen gör Panasonicen det också så det är väl normalt.

Morsans RAS10 som sitter lite mer norrut där dom nu har -25 börjar vekna och blåser inte så varmt som den gjort, betydligt kallare inomhus.  Hon ångrar nog att hon inte tog en Nocria som jag föreslog.

Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #17 skrivet: 17 december 2009, 12:27:13 »
Min är inställd på 24r grader, ECO, full fläkt.
-19 ute och den håller 24 grader i rummet den sitter i 22-23 i angränsande rum som det är några vinklar till, som kallast 20 grader i toa som är ytterligare nån vinkel till bort och där är det vattenburen golvvärme som hjälper till lite.
Den tar runt 1800-1900 watt, verkar vara max på ECO läge.
Tycker däremot den avfrostar ofta typ varje halvtimme, visserligen gör Panasonicen det också så det är väl normalt.
Morsans RAS10 som sitter lite mer norrut där dom nu har -25 börjar vekna och blåser inte så varmt som den gjort, betydligt kallare inomhus.  Hon ångrar nog att hon inte tog en Nocria som jag föreslog.

Hej GammelMan!  Ja du man får väl trösta henne med att vid -25 ºC så har nog de flesta luftvärmepumpar kroknat inkl Nocrian givetvis, det är faktiskt en väldig skillnad på 18-20 minusgrader och 25-26 minusgrader, en ytterligare tröst är väl också då att Toshiban inte avfrostar 1 gång i halvtimman iaf utan med med betydligt längre tidsintervaller. Hon har väl ställt upp börvärdet på iaf +25 ºC och höjt fläkthastigheten till 4:an eller ev 5:ans läge hoppas jag. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 december 2009, 12:49:01 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad gurravasa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #18 skrivet: 17 december 2009, 12:48:19 »
Gammelman: Inte dåligt att den klarar sig så bra i -19 i ECO-mode. I manualen står ju att temperaturspannet den ska fungera i är -15 till +24.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad GammelMan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lövånger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #19 skrivet: 17 december 2009, 18:03:30 »
Åtminstone den RAS10 som morsan har avfrostar ungefär samma.

Med tanke på att det fortfarande kommer 43 gradig luft från på Nocrian så tror jag inte att den ger upp om det blir 5 grader kallare, får väl i värsta fall ta bort ECO läget så jag får ut full effekt så lär det väl klara sej.
Den ger ju nu (i ECO läge) ungefär samma som en RAS10, så jag tycker faktiskt att RAS10 ska klara mer.

Så stor skillnad är det inte mellan -20 och -25, åtminstone inte här kanske skiljer det mer där Raffen bor men jag skulle inte tro de  ;D
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #20 skrivet: 17 december 2009, 18:23:49 »
...så jag tycker faktiskt att RAS10 ska klara mer.

Jo kan så vara.
Men det är väl ändå bättre att veta hur det verkligen ligger till istället för att tycka/tro som alltför många tyvärr gör.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #21 skrivet: 17 december 2009, 19:17:40 »
Skulle vara nöjd om pumpen blåste varmt! Biobränsle!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad GammelMan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lövånger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #22 skrivet: 17 december 2009, 19:31:10 »
...så jag tycker faktiskt att RAS10 ska klara mer.

Jo kan så vara.
Men det är väl ändå bättre att veta hur det verkligen ligger till istället för att tycka/tro som alltför många tyvärr gör.
Får väl omformulera mej...
En RAS 10 ska klara mer om jag jämför med att köra Nocrian i ECO läge som ger jämförbar uteffekt vid +7.
Får kolla mer hur det är med morsans pump när jag är upp dit nå, får väl hoppas det är kallt då också.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #23 skrivet: 17 december 2009, 20:06:08 »
Igår hade toshiba ras10 nordic fått nåt fnatt. Den blåste svalt och tog 600watt el. Jag stängde av strömmen en stund och passade på att byta batterier i fjärrkontrollen.
När jag startade upp igen så gick toshiba igång på ett helt annat sätt. Nu låter den som en arg geting och blåser ut varmluft, minst 30 grader skulle jag tro. Fläkten går på 3:ans läge och det är -22 grader ute. Varmaste stället i huset är under värmepumpen. Det är 22 grader i köket på andra sidan huset.
Vi har eldat i spisen och tre element är igång i sovrummena. Övriga 5 element är avstängda.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #24 skrivet: 17 december 2009, 21:10:42 »
Hur ofta avfrostar pumpen för er när det är riktigt kallt ute och när ni behöver dra upp börvärdet?

ni kan ju kika i detta forum där ja skrivit om hur min pump verkar funka just nu.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26736.30
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #25 skrivet: 18 december 2009, 00:34:16 »
Åtminstone den RAS10 som morsan har avfrostar ungefär samma.
Med tanke på att det fortfarande kommer 43 gradig luft från på Nocrian så tror jag inte att den ger upp om det blir 5 grader kallare, får väl i värsta fall ta bort ECO läget så jag får ut full effekt så lär det väl klara sej.
Den ger ju nu (i ECO läge) ungefär samma som en RAS10, så jag tycker faktiskt att RAS10 ska klara mer.
Så stor skillnad är det inte mellan -20 och -25, åtminstone inte här kanske skiljer det mer där Raffen bor men jag skulle inte tro de  ;D

Hej GammelMan!   Nja du pratade väl från början om -19 ºC och hos din morsa var det -25 ºC, och det är faktiskt en rätt stor skillnad anser jag (6 ºC). Jag pratade om 18-20 minusgrader kontra 25-26 minusgrader, och det är också en rätt stor skillnad ( allt mellan 5-8 ºC). Man kan väl utgå ifrån att copvärdet för hyfsade luftvärmepumpar som vi pratar om här ligger någonstans mellan ca 2-2,5 när det är ca 18-20 minusgrader, vid 25-26 minusgrader så ligger väl copvärdet mellan ca 1-1,5 och vid 29-30 minusgrader så är copvärdet definitivt aldrig bättre än max 1,0, dvs pumpen ger inte tillbaka mer energi än vad man matar den med. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #26 skrivet: 18 december 2009, 08:14:45 »
4-6 ºC kanske inte låter så mycket, men det påverkar lvp pumparna negativt...speciellt om man ligger på övre dealen av registret av vad respektive pump är konstruerad för. Norican värmer huset bra mellan -20-26ºC minusgrader, -27-30 ºC så är det gränsfall... -30-36 ºC så är det ingen höjdare..begränsade utrymmen fixar den men 133m2 blir alldeles för mycket!

Och det kan man inte heller begära!

Men däremot så eldade jag i kaminen igår, tempen låg under dagen-kvällen på ca -33 till -35  ºC, stängde av pumpen och körde bara i fläktläge för att vispa runt luften!
Funkade otroligt bra..vid takhöjd var det runt 30 ºC som pumpen blåste ner, tror inte jag har haft så varmt sedan i sommras ;D.. Vid läggdags så ställde jag åter in pumpen på 24 ºC...så den startade upp ngn under natten.

Summa summarum...Mycket nöjd med att kunna använda det alternativet oxå, det var faktiskt en viktig parameter när jag köpte pumpen i höstan, att just kunna använda fläkten separat när man eldar inomhus vid köldknäppar...eller bara för mys tomte::
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #27 skrivet: 18 december 2009, 15:43:57 »
Hej!

Vid -30° ute klarade min vp att höja lufttempen med 18-19° vid max fläkthastighet=850m³/tim. (24° in, 42-43° ut) COP borde väl vara med än 1 med så mycket värme även om den nått sin max ineffekt på 2.95 kW? Hur räknar man ut uteffekten?

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #28 skrivet: 30 december 2009, 11:28:03 »
Under december månad(med en dag kvar) så har snitt temperaturen legat på -14,4  och förbrukningen är 843kW vilket ger ett snitt på 27,19kW per dygn eller 1,13kW/h !

Och det som primär värmekälla i huset.
Men när tempen har sjunkit under -30  så har jag eldat i kaminen och bara kört värmepumpen i fläktläge.

Har mätt tempen 3 ggr om dagen, kl: 06, 18 och 22...
15 dagar har tempen legat under snittet och 16 dagar(i morgon inräknat) har legat över.
Högsta temp +-0
Lägsta temp -36,7

Ska lägga ut ett excel ark där man kan se olika förbrukningar vid olika inställningar/temperaturer osv..gör det i morgon ;)!

//Anders
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #29 skrivet: 30 december 2009, 22:43:57 »
Jag funderar bara lite, finns det någon värmare i kompressorn som håller oljan och så varm när du kör i enbart fläktläge när du eldar, eller blir det en rejäl kallstart när du startar pumpen i värmeläget igen?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 675
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!