Hej alla duktiga värmepumpsmänniskor!
Jag håller på med en konvertering från direktverkande el till vattenburen värme via radiatorer.
Än så länge värms huset av en vattenmantlad vedkamin som sedan är tänkt som stöd kalla dagar.
När konverteringen är klar så skall hjärtat i systemet bli en L/V-pump. Lutar åt en Mitsubishi Ecodan med Power inverter då jag kan köpa en sådan till relativt skapligt pris.
Nu till frågan:
Ecodan finns i dagsläget i 2 storlekar, Power inverter maxeffekt 9 kw och Zubadan maxeffekt 16kW.
Fick idag reda på att det kommer ytterligare 1 Powerinverter storlek med maxeffekt 14 kw.
Vilken ska man satsa på??
Mitt hus ligger i Södermanland. Det är ett 2-plans ca 210m2 med krypgrund. Huset är tilläggsisolerat för ca 10 år sedan (innan vi bodde där).
Fönstren är av 2-glastyp och stora som satan, drygt 1,2 m2 per fönster. Det finns 11 stycken sådana bjässar.
Radiatorerna har en totalvärmeavgivningseffekt vid vid 55-45 på ca 7kW med reservation att det kan bli mer i framtiden då alla utrymmen inte renoverats än.
Elförbrukningen är inte tillförlitlig för dimensionering då vi har väldigt fina kakelugnar som vi eldat järnet i förra vintern samt L/L-pump. (Dåligt placerad iofs)
El-radiatorer kommer det att sitta på toaletterna tills dess att vi renoverar och sätter handukstork.
Min gissning är att värmebehovet är ca 50W/m2. Kan det vara rimligt?
I värsta fall får jag göre en transmissionsberäkning på hela kåken. ORKA!
Idag, när det är kring 0 grader, är tilloppstempen ca 46 grader och returen (enligt kurva) ca 41. Jag reglerar värmesystemet på returen.
Jag skulle vilja ha hjälp och förslag angående valet av pump. Trodde aldrig att jag skulle våndas så mycket som jag gör inför detta
.
Var säker på att jag kunde göra det här själv
Tack på förhand!
/Mats