Jag är totalt novis på VP men en dj.....på vedeldning, nu har jag ett par nybörjarfrågor som ni har svaren på antar jag?
Vi har ett trad -30 tals hus i två plan(40 +40m2) på gården med sågspånsisolering som endast bebos då och då, i princip helger av folk på besök.
Sommartid är det inga problem, men vinter..då isoleringen inte är den bästa så krävs det en del eldning för att ha komforten på en ok nivå.
Huset värms i bebott skick huvudsakligen av en vedspis/rörugn med elradiatorer som stöd (än så länge)
Radiatorerna är på 6x500W och är aktiva 70% av tiden om vi inte eldar.
Grovt räknat och under "normala" höst/mildvinter förhållanden.
Blir det -10 eller kallare så är det lätt 100% gångtid som gäller.
Eldas det så går dom ju ner i motsvarande grad, så långt allt ok.
Vi vill slippa eldningen i veckorna och gå på elementen endast, inställda på minsta möjliga temp för att inte skada huset/VVS.
Helger och ledigheter kan vi elda för att hålla murstocken i form, och kanske då och då vid extrema sköldknäppar.
Det kommer att ge mer fart på elmätaren utan tvivel, ca 11000:- för 5mån underhållsvärme...
Frågan är om det finns något vettigt aggregrat (så billigt som möjligt ) som klarar detta driftförhållande och ersätter elementen och därmed ger en bättre ekonomi?
Hur låg temp kan man köra inomhus med de billiga burkarna? och vad händer med dom om vi eldar 2-3 dagar i sträck och det är svinkallt ute, klarar dom av det?