0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De pumpar jag blivit rekommenderad/snöat in på är ME's FD25 VAHB och Toshibas RAS 10PAVP-ND. De är skiljer bara ca 1000 sek till ME's fördel.
Ja det stämmer. det är FD25 som gäller. Har ändrat mitt första inlägg nu.
Och Me-pumpen i det här fallet har väl kanske inte de allra bästa dellastegenskaperna eftersom den har en lägsta värmeavgivning på ca 1500 watt gentemot Toshibans ca 300 watt.
Det tolkar jag som att problematiken med att ME kommer gå ned i stoppläge oftare än Toshiban är ganska marginell. synpunkter på det?
ME-pumpen kommer alltså att starta och stopp oftare så länge som jag har ett mindre värmebehov än 1500w. Jag har en beräknad förbrukning på 13200 kWh/år. Elförbrukning för hushållsel och varmvatten var i Augusti 400 kWh. vi kan därför anta att värmebehov (förutom den värme som husållselen ger som sekundär funktion) för hela året är 13200-(400*12)= 8400 kWh. Årsmedeltemperaturen i sth är ca 7 grC. Men vad skulle medeltemperaturen var mellan månaderna sept-maj då mer värme än hushållsel behövs?Det jag vill räkna ut är hur ofta värmebehovet kommer vara lägre än 1500W? Om jag delar 8400 med antal timmar under sept-maj så får jag ett snittvärmebehov från elementen/vv på ca 1300 W. Det tolkar jag som att problematiken med att ME kommer gå ned i stoppläge oftare än Toshiban är ganska marginell. synpunkter på det?tack för svar så här långt.mvh Johan