Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB  (läst 7927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johankv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« skrivet: 06 november 2009, 10:12:45 »
Hej!

Bor i ett tilläggsisolerat gammalt fridtidshus med direktverkande el. Nuvarnade elförbrukning ca 12000 kWh/år.
Problem med kalla ytor, så som väggar och golv.
Vi har en braskamin (utan egen fläkt) som vi eldar med då och då.
Bra öppen planlösning. 75 m2. Stockholmsområdet.

Vi hade tänkt installera en VP av flera skäl. Elförbrukning givetvis men också förhoppningsvis ett behagligare inomhusklimat. Vad är er erfarenhet av hur man uppfattar kalla väggar och golv efter en VP-installation?

De pumpar jag blivit rekommenderad/snöat in på är ME's FD25 VAHB och Toshibas RAS 10PAVP-ND. De är skiljer bara ca 1000 sek till ME's fördel.

Någon som kan ge lite för och nackdelar som gör att slutgiltigt beslut kan tas om modell?


Mvh
Johan
« Senast ändrad: 06 november 2009, 18:43:59 av johankv »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME PD25 VAHB
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 11:19:55 »
Hej

I allmänhet brukar problemet med kalla hörn o dyl minska med en luft/luft värmepump eftersom man får en rörelse i inomhusluften.

Jag tror ärligt talat att du blir nöjd vilken du än väljer av dessa, båda är kanonpumpar, hög kvalitet.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME PD25 VAHB
« Svar #2 skrivet: 06 november 2009, 18:00:59 »
De pumpar jag blivit rekommenderad/snöat in på är ME's FD25 VAHB och Toshibas RAS 10PAVP-ND. De är skiljer bara ca 1000 sek till ME's fördel.

Prisskillnaden kan du eventuellt tjäna in på ca. två tre år om du väljer Toshiba då den kan gå ner lägre i effekt innan den stänger ner pga uppnådd temperatur (skillnaden mellan hur/när dessa pumpar går ner i off-lägge alt. inte gör det är störst vid varmare väderlek).
I övrigt finns det lite olika plus och minus men båda pumparna är bra val.

Fö blev det ett typo, det ska vara FD25.
« Senast ändrad: 06 november 2009, 18:06:34 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad johankv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #3 skrivet: 06 november 2009, 18:44:52 »
Tack för svar så här långt!
Ja det stämmer. det är FD25 som gäller. Har ändrat mitt första inlägg nu.
mvh
Johan

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #4 skrivet: 06 november 2009, 18:59:29 »
Ja det stämmer. det är FD25 som gäller. Har ändrat mitt första inlägg nu.

Jo, och iom att jag förstod att du skulle göra det så tog jag mig friheten att göra det direkt också i citatet till mitt svar. a:gl
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad johankv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #5 skrivet: 13 november 2009, 10:34:10 »
spelar det någon större roll att ME pumpen är på 6,3 kw medans Toshiban har  5,8 kw. Är jag helt ute också cyklar när jag läst att COP värdet är högre om pumpen har en lägre arbetsbelastning. Dvs, FD25 borde ha ett bättre COP hemma hos mig.

mvh
JOhan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #6 skrivet: 14 november 2009, 23:00:00 »
Hej Johan!  Nej ute och cyklar är du väl inte egentligen eftersom du i princip har rätt i ditt antagande här när du säger att en pump får ett bättre cop vid en lägre arbetsbelastning, men det krävs också då delvis att pumpen ifråga har bra dellastegenskaper, dvs även kan gå ned lågt i lägsta värmeavgivning. Och Me-pumpen i det här fallet har väl kanske inte de allra bästa dellastegenskaperna eftersom den har en lägsta värmeavgivning på ca 1500 watt gentemot Toshibans ca 300 watt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #7 skrivet: 15 november 2009, 05:55:26 »
Och Me-pumpen i det här fallet har väl kanske inte de allra bästa dellastegenskaperna eftersom den har en lägsta värmeavgivning på ca 1500 watt gentemot Toshibans ca 300 watt. :)

Bör väl tilläggas att detta med värmeavgivningen har inverkan vid en ganska hög utetemperatur (lågt värmebehov) och att den då gör att VP:n går ner i off-läge oftare. Sedan hänger detta även ihop med vilket totalt värmebehov man har där VP:n är monterad.
Utanför detta område har ME bra dellastegenskaper och den går då även mycket sällan ner i off-läge pga att värmebehovet är större. Den går då oftast i off-läge pga avfrostning (som alla andra LL/VP).
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad johankv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #8 skrivet: 16 november 2009, 08:02:20 »
ME-pumpen kommer alltså att starta och stopp oftare så länge som jag har ett mindre värmebehov än 1500w. Jag har en beräknad förbrukning på 13200 kWh/år. Elförbrukning för hushållsel och varmvatten var i Augusti 400 kWh. vi kan därför anta att värmebehov (förutom den värme som husållselen ger som sekundär funktion) för hela året är 13200-(400*12)= 8400 kWh. Årsmedeltemperaturen i sth är ca 7 grC. Men vad skulle medeltemperaturen var mellan månaderna sept-maj då mer värme än hushållsel behövs?

Det jag vill räkna ut är hur ofta värmebehovet kommer vara lägre än 1500W? Om jag delar 8400 med antal timmar under sept-maj så får jag ett snittvärmebehov från elementen/vv på ca 1300 W. Det tolkar jag som att problematiken med att ME kommer gå ned i stoppläge oftare än Toshiban är ganska marginell. synpunkter på det?

tack för svar så här långt.

mvh
Johan

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #9 skrivet: 16 november 2009, 12:34:43 »
Det tolkar jag som att problematiken med att ME kommer gå ned i stoppläge oftare än Toshiban är ganska marginell. synpunkter på det?

Att detta skulle vara "problematiskt" finns det någon enstaka här på forumet som gärna försöker få det till, samt möjligtvis ett antal som verkar ha "köpt det". Dock utan några klara fakta enligt hur jag ser det. Lite enkla uträkningar pekar mot att det skulle kunna innebära en diff på ett par hundralappar per år omräknat till kronor. Möjligen något mer under speciella förhållanden, som t ex där VP:n har valts lite för stor för utrymmet och ev. i kombination med att utrymmet är välsiolerat.
« Senast ändrad: 16 november 2009, 12:36:19 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #10 skrivet: 16 november 2009, 15:10:34 »
Hej Ubbe!  Ja jag kan väl kanske inte helt undgå här att känna mig lite träffad som denne "någon enstaka" på forumet Ubbe. ;) ;D Och vi kanske heller inte är helt överens om du och jag ang den här kalkylen som du gjorde på några enstaka 100-lappar/år i skillnad mellan en pump som har egenskapen av att kunna gå ned till en låg värmeavgivning ifh till en pump som har en relativt hög lägsta värmeavgivning. :-\
Jag har iaf klart sett fördelarna med min GKVP-E-pump i bostadsvåningen nu under mer än en hel värmesäsong (den pumpen är nu inne på sin andra), och anledningen till dessa fördelar var att jag beslöt att byta ut min fullt fungerande Panasonicpump i källaren till en RAS 10 ND istället som jag fick in under september månad nu i år. Jag kan väl bara säga då att Panasonicen gick bara obetydligt under ca 400 watt i minförbrukning vid drift (380-390 watt) för sen gick den i off-läge alltså, och för att den då skulle kunna gå i kontinuerlig drift så låg minförbrukningen mellan ca 410-430 watt, dvs min ca 10,0 kwh/dygn och med en snittförbrukning/dygn vid måttliga utetemperaturer på mellan ca 10-12 kwh/dygn, vid kallare väderlek betydligt mera naturligtvis.
Vid mildare väderlek så höll Panasonicen på och gick i on/off-läge istället stup i kvarten med en massa uppstartsförluster som följd men ändå gjorde det bara obetydligt på dygnsförbrukningen trots att pumpen stod helt still under en kortare tid mellan varje off-läge, detta eftersom jag kan inte minnas att jag vid något dygn under de 4 värmesäsonger med Panasonicen i drift ens vid riktigt mild väderlek någonsin har varit under 8,0 kwh/dygn ivf.
Jag har nu under november månad börjat att följa upp min ND-pump i källaren map elförbrukning mm mm så det finns väl all anledning kanske att återkomma till detta lite mera längre fram i tiden, men jag kan väl redan nu nämna att efter 13 dygns uppföljning så är resultatutfallet hittills mkt positivt. Vi har ju haft en blandad väderlek under november men en rätt kall inledning av månaden (faktiskt ned till som lägst -6,5 ºC under en natt) och där det för tillfället nu har övergått igen till riktigt milt väder för årstiden. För ND-pumpen i källaren har jag då hittills under dessa 13 dygn (är inne på dygn nr 14 nu) fått en dygnsförbrukning på som lägst 2,94 kwh och som högst 7,56 kwh, och snittförbrukningen för pumpen under dessa 13 dygn ligger då hittills på 5,27 kwh/dygn, eller i det närmaste en halvering av förbrukningen ifh till min fd Panasonicpump. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 16 november 2009, 15:16:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #11 skrivet: 16 november 2009, 16:48:22 »
ME-pumpen kommer alltså att starta och stopp oftare så länge som jag har ett mindre värmebehov än 1500w. Jag har en beräknad förbrukning på 13200 kWh/år. Elförbrukning för hushållsel och varmvatten var i Augusti 400 kWh. vi kan därför anta att värmebehov (förutom den värme som husållselen ger som sekundär funktion) för hela året är 13200-(400*12)= 8400 kWh. Årsmedeltemperaturen i sth är ca 7 grC. Men vad skulle medeltemperaturen var mellan månaderna sept-maj då mer värme än hushållsel behövs?
Det jag vill räkna ut är hur ofta värmebehovet kommer vara lägre än 1500W? Om jag delar 8400 med antal timmar under sept-maj så får jag ett snittvärmebehov från elementen/vv på ca 1300 W. Det tolkar jag som att problematiken med att ME kommer gå ned i stoppläge oftare än Toshiban är ganska marginell. synpunkter på det?

tack för svar så här långt.

mvh Johan

Hej Johan!  Ja du tycks ju ha en i allra högsta grad rimlig beräknad årsförbrukning för ditt hus med dina ca 13200 kwh/år tycker jag, detta tyder väl då på att ni har ett ganska välisolerat hus med mkt bra förutsättningar och ett hyfsat lågt värmebehov. Du räknade med att hushållselen och varmvattnet stod för ca 400 kwh under augusti månad vilket väl låter ganska lågt tycker jag, men å andra sidan så brukar det ju gå åt klart mkt mindre av både hh-el och varmvatten på sommarmånaderna ifh till vad det gör under den kallare årstiden, så jag tror nog att du har räknat allt för lågt på dessa bitar när det gäller helåret, eller hur många är ni i ert hushåll??
Skulle kanske ändå gissa att du har svårt att komma under ca 500 kwh/månad utslaget på helåret för hh-el och vv, och utgår man ifrån detta värde så skulle din uppvärmningsdel motsvara ca 7200 kwh/år vilket kan betraktas som ett väldigt lågt uppvärmningsbehov egentligen. Själv låg jag innan mina luftvärmepumpsinstallationer på allt mellan ca 8000-10500 kwh/år i uppvärmningsdel och jag har då ivf numera verkligen insett värdet av luftvärmepumpar med egenskapen att också kunna gå ned till en låg värmeavgivning för bästa värmekomfort och driftsekonomi på pumparna. :) 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #12 skrivet: 16 november 2009, 18:36:00 »
Hej Johan

Jag skulle rekomendera att lysna på toshiba pumpen, själv har jag en Thosiba ras 13 av gammla typen i fritidshuset, låg vaken i helgen och gick upp och sänkte till fläkthastighet 2 pg att jag blev störd. Nu ligger jag visserligen ganska nära pumpen, men med 60 m2 och nästan helöppen planlösning så blir det ju så. Mina ME pumpar som jag har i vanliga huset har en klart behagligare "ton" på fläktljudet. utöver ljudet är jag mycket nöjd med toshiban (och ME:na oxså)

Du väljer ju mellan polar-2 modellen, och den ska ju vara bättre ljudmässigt, fast det är ju något som man bör avgöra själv innan man köper.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Sunobedaks

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #13 skrivet: 16 november 2009, 19:00:03 »
Hej alla.

Passar på att låna tråden lite...
Jag står också inför valet mellan dessa två pumpar. Just ljudet är det som får mig att tveka en aning på toshibas pump. Är det fler som har erfarenheter av detta och då gärna från dom nyare modellerna?

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Toshiba RAS 10PAVP-ND Vs. ME FD25 VAHB
« Svar #14 skrivet: 16 november 2009, 19:33:30 »
Välkommen Sunobedaks.......härligt  ämne  förresten "Toshibapumpar"

Mvh Krokodilen
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!