0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
såg från någon på forumet som rekommenderade att man smorde lagren med loctite siliconfett.
Jag har kollat vidare, jag har köpt ett zz lager från Biltema (keramiskt) det är kapslat (zz) och för-smort på fabrik. Verkar alltså konstigt att smörja mer....
keramiska inte smörjas!
keramiska inte smörjas!!!!!!
Citat från: kattjaevel skrivet 16 november 2009, 18:06:09keramiska inte smörjas!!!!!!Det råder lite delade meningar om man måste smörja eller om det rent av är dåligt att smörja lagren. De lager som "brasson" hade köpt på Biltema är keramiska ABEC 5 lager och de Biltema säljer är semikeramiska med keramiska kulor och lagerbanor i stål.I länken som "Ubbe0" la in så handlar det om helkeramiska lager.För att veta om man ska smörja lagren eller inte måste man veta om det är helkeramiska lager eller semikeramiska lager. Skillnaden mellan dessa är att det semikeramiska lagret har keramiska kulor men en eller båda lagerbanorna är i stål. Helkeramiska lager är både lagerbanor och kulor keramiska. Semikeramiska lager som är den vanligaste typen behöver smörjas. Helkeramiska lager är självsmörjande och behöver inte smörjas.
för mycket länge sen fick jag smörjarutbildning och då var keramiska lager nytt i butiken. Vi fick bla lära oss att det var keramiken som smorde lagren. om man tillsatte "smörja" förstörde man keramiken därför undrar jag idag vad som händer om man smörjer semikeramiska lager. tänker att det kanske inte är riktig keramik i de semi keramiska?