0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför ska du byta? vad har du för vp? Alldeles för mkt snack om tankar på det här forumet tycker jag.Det finns ju ingen fördel med att ha en massa tankar om man inte har en "dålig" vp. Om man till exempel låter vp:n ladda en tank som man tar värme och varmvatten ur så måste ju vp:n ligga högt i kondensering hela tiden för att man ska få varmvatten. Jag vet att Nibe och Thermia jobbar med integral,vilket ju blir din tank och därmed kan de ligga lägre i kondensering vilket ger en billigare drift. Vet ej hur IVT eller CTC funkar men jag tror nog att det är på ungefär samma sätt. Mitt råd är om du har en hyffsat ny vp,skippa 500l tanken. Lycka Till
Cougar, om man skulle behöva tillsats då. Är det bättre att pumpen hinner tagga upp till full tillsats eftersom vi nu har 500 liter till att värma eller är det bättre att den bara kommer upp i 60%, stänger av tillsats och går själv,sätter på tillsats och ja, du fattar.
Så om du har ett hus som kräver en 8kw vp så skulle du ta en 10kw vp och en 500 liters tank vilket kostar mkt mer än den ursprungliga 8;an.Och som dessutom kostar mer att driva. Hellre än att ta den av tillverkarna rekommenderade 8kw vp,och låta den räkna fram via integral vad den ska köra ut.Köper du en lastbil också hellre än en personbil?? kanske är ett dåligt exempel men, jag tycker din åsikt om tankar inte överrens stämmer med de moderna vp jag har monterat.
Ok jag kanske är trög men jag kan inte se vitsen med en tank om du kör med flytande kondensering. Jag kan förstå om man kör med fast,jag gillar det inte men jag förstår. Skulle verkligen uppskatta om du kan förklara för mig, vitsen med att ha en tank istället för integral. Om du skulle ha rätt ( och det kanske du har, vi får se ) så vet varken Nibe eller Thermia vad de pratar om. Särskilt Thermia(som jag har monterat 300 st villapumpar och 30 fastighets pumpar av) verkligen inte gillar tankar och på alla de kurser jag varit på så ,ja de gillar inte tankar helt enkelt eftersom det är att gå bakåt i tiden.Jag ser verkligen fram emot ett svar eftersom jag vill lära mig så mkt som möjligt. På riktigt inte någon ironi nu. Thumbsup
Långa drifttider gör att det blir i snitt lägre temperatur på ingående köldbärare. En stor volymtank kommer att kosta lite i form av sämre COP. Sen blir det el tilll en extra cirkulationspump också fast vi IVT-ägare har ju redan den.
Roland->med en tank så utjämnar du ju inte drifttimmarna över ett år utan förlänger drifttiderna vid varje starttillfälle.om du kör värmepumpen 15 min eller 1 timma spelar ingen som helst roll på köldbärartemperaturen, den sjunker inte märkbart på den tiden.och varför skulle du behöva producera varmare vatten med en tank monterad?OM det skulle vara så att COP värdet försämras av en tank, så är det antagligen så lite att det går på ett ut med den extra startströmmen en värmepump utan tank konsumererarDessutom så kan du slippa elspets helt och därmed få bättre verkningsgrad över ett år
Roland; vad menade du med att "fast vi IVT-ägare har ju redan den..."?
För att slippa eltillsats måste man ha en kraftigare pump, där hjälper inte enbart en tank.