0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vårt hus är byggt med vatteburenvärme från början. Trotts detta så sa de att payoffen lågger så långt bort i tiden att garantin på pumpen gått ut för länge sedan. Däremot jordvärme är jag inne på. Har ju stor mark. Någon som gräver lite är inga problem. Kommer nog runt med bara värmepumpen och dess installation ... Men jag vill ha något roligare ... verkar as skoj med acctankar och solslingor.När det gäller husvärdet tror jag mer på att styling och läge väger mycket tyngre i det område jag bor. Uppvärmning är en liten del av huspriset. Tror man inte får igen investeringen av ett häftigt uppvärmningssystem som ett häftigt kök ger.
Har hört att många som installerat bergvärme bara ringer till banken efteråt, det kommer ut en värderingsman, vipps så var huset uppvärderat med lika mycket som det kostade dem att installera bergvärmen. Det i sin tur betyder att man kan få ner lånekostnaderna till det minimala.....
Citat från: manche skrivet 10 november 2009, 16:39:39Har hört att många som installerat bergvärme bara ringer till banken efteråt, det kommer ut en värderingsman, vipps så var huset uppvärderat med lika mycket som det kostade dem att installera bergvärmen. Det i sin tur betyder att man kan få ner lånekostnaderna till det minimala.....Hur kan lånekostanden minska när du lånar mer .... "DEN SOM ÄR SATT I SKULD ÄR INTE FRI!" $ är kung!
Hade hemma killar från en leverantör av bergvärmepumpar för något år sedan. De frågade vad vår totala elförbrukning var.... De tittade på varandra för någon sekund innan den ena killen svarade ... - Bergvärme är inte lönsamt för dig. Ja hap där stod man ...
"DEN SOM ÄR SATT I SKULD ÄR INTE FRI!" $ är kung!
Kan aldrig tänka mig att man får igen pengarna vid försäljning av ett hus, säljer man året efterman installerat jordvärme/bergvärme så är vartenda öre bortkastat (förutom de pengar man sparatunder året). Vare sig på landet eller i stan. Så det gäller att bo kvar länge för att gå break even.När jag räknar på mitt hus med alternativet luft/vatten så är jag break even vid 15 år.Trots att jag har vattenrör och vattenradiatorer.Då är det dags att byta utedel. Då förskjuts break even till 18 år.Med två stycken luft/luft räknar jag med att nå break even efter tre år.Om livslängden är 10 år på en LL så sparar jag 11 000x7=77 000 KWh de sista sju åren.År 11 köps 2 nya LL. Dessa är betalda efter totalt 13 år. År 14-18 sparar jag 5x11 000 KWh.Så när LV når break even efter 18 år så har LL sparat mig 132 000 KWh.Om jag löpande betalar av mitt huslån med de sparade pengarna så fårjag en garanterad avkastning på de sparade pengarna dessutom.Eller så får man några roliga semestrar för de sparade pengarna.