0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skaffa bergvärme och få en lägre energikostnad för värme och vv.
Sen tänker jag även på payofftiden innan luft till vatten kontra luft till luft. Frågan är om luft till vatten värmepumpen hinner betala sig innan det är dags att byta ut den - troligtvis inte.Jag har idag 23700 kWh i beräknad årsförbrukning inkl varmvatten,(från tidigare ca 40 000 kWh då det bara var direktverkande elslingor på varje plan) drar man av 5000 kWh för varmvattnet så är man nere i 18 700 kWh för uppvärmningen av huset (dvs 266kvm), då har jag 22-23 grader i hela huset (10 gr i garaget-oljeelement till eluttag). Jag tror inte att varken en bergvärmepump eller luft till vattenvärmepump hinner betala sig innan det är dags att byta ut den i mitt fall. (offerterna jag fick låg på ca 200-250 tkr inkl moms, då fanns ej rotavdrag)Så jag tror att det är många därute som lika gärna kunde gjort som jag själv, dvs köpt två monstermaskiner och gottat sig i all värmen de klarar av ända ner till -25 grader.Goa hälsningar från Götet
Visst värmepump är troligen det bekvämaste sättet att göra värme med sålänge elpriset är överkommligt. Blir det 3ggr dyrare än idag är det på vippen ...