0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fortsätter på denna tråden i stället. Problemet är nog att har man låg framledningstemp (ca 30 grader) får man låg temp i nedre pannan (ca 37 - 44 grader) och då får man låg temp i övre pannan. Har man låg temp i övre pannan så skiter systemet i att använda värmepumpen utan kör elpatronen i stället för att hålla börvärdet. Det är åtminstånde min teori.Det är möjligt att detta är ett ekonomiskt körsätt men det låter som ett feltänk.
Haha, Okej, detta fick en egen tråd, kanske lika bra..Visst är det som du säger o har testat, men det är ju inte när den slår av som är "problemet", det är ju att den går igång även fast pannan är över börvärdet o framtempen.
Citat från: luddeno1 skrivet 28 oktober 2009, 13:22:22Haha, Okej, detta fick en egen tråd, kanske lika bra..Visst är det som du säger o har testat, men det är ju inte när den slår av som är "problemet", det är ju att den går igång även fast pannan är över börvärdet o framtempen.Det är ju över två år sedan jag hade elpatronen igång, men vad jag kommer ihåg så gick den inte in så länge tempen höll sig över börvärdet. Jag får väl koppla in den och sitta nere i pannrummet ett par timmar och se hur den uppför sig. Det kan ju bra att känna till att den jobbar från börvärdet och 3º upp i alla fall, vill man ha max 52º kan man ju sätta den på 49º då. Det var faktiskt en nyhet för mig, det här med 3º, jag har aldrig funderat över patronen sedan jag kopplade ur den.
15 starter är nog ganska normalt nu, jag har runt 20 starter. Antalet starter är inget som bekymrar mig, i varje fall inte så länge det inte rusar iväg. Starterna brukar alltid öka under vår och höst.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 28 oktober 2009, 21:01:1715 starter är nog ganska normalt nu, jag har runt 20 starter. Antalet starter är inget som bekymrar mig, i varje fall inte så länge det inte rusar iväg. Starterna brukar alltid öka under vår och höst.//RonnieOk, men vad tror du om övre elpannan då? KOmmer den värma nedre en massa?, eller ska man höja vpmin som vi snacka om i den andra tråden?
Min panna hade i varje fall inte kylts mycket av den undre om jag satt elpatronen till 50º. Jag har elpatronen bortkopplad och har 52º i övre pannan efter en 55-graderskörning och vid den här tiden har jag strax över 40º på framledningen och nästan alltid uppåt 47º-48º grader i övre pannan.Den värme som trots allt alltid läcker ut hamnar ju i alla fall inomhus, och det viktigaste är väl att ha inställningar som passar de behov man har.//Ronnie