Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?  (läst 8684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #30 skrivet: 27 oktober 2009, 17:07:09 »
Precis, vad är det för värden.
I mitt fall var börvärdet långt under för framledtemp (23+7), så det kan bara varit panntempen som styrt i detta fall, men ska prova o sänka den ytterligare o se..
Om jag har ändrat diff värdet till tex 7 istället för 5, ändras det övre (+7) då oxå?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #31 skrivet: 27 oktober 2009, 17:30:42 »
det jag fått fram är att elpartonen startar vid pannans börvärde, stoppar på bör +3g
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #32 skrivet: 27 oktober 2009, 17:41:29 »
Precis, vad är det för värden.
I mitt fall var börvärdet långt under för framledtemp (23+7), så det kan bara varit panntempen som styrt i detta fall, men ska prova o sänka den ytterligare o se..
Om jag har ändrat diff värdet till tex 7 istället för 5, ändras det övre (+7) då oxå?


Det övre påverkas inte av diff start/stopp, det styr bara nedre pannans börvärde och då¨pumpens start och stopp.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #33 skrivet: 28 oktober 2009, 08:12:28 »
Jag har samma fundering, fick installerat för två veckor sedan ecoel samt ecoair 105. Har en framlednings temp som ligger runt
30 grader och har testat lite olika inställningar på övre pannan, med elpatron satt till 0 fick jag 36 grader i övre pannan ( inte kul när man ska duscha) Just nu har jag elpatron satt till 6kw samt börvärdet till 44 grader, verkar ge tillräckligt med varmvatten.
Men elpatronen går fortfarande in och värmer (ca 100 kwh på 2 veckor) det känns helt fel när det fortfarande är plusgrader ute.
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #34 skrivet: 28 oktober 2009, 08:22:26 »
Jag har samma fundering, fick installerat för två veckor sedan ecoel samt ecoair 105. Har en framlednings temp som ligger runt
30 grader och har testat lite olika inställningar på övre pannan, med elpatron satt till 0 fick jag 36 grader i övre pannan ( inte kul när man ska duscha) Just nu har jag elpatron satt till 6kw samt börvärdet till 44 grader, verkar ge tillräckligt med varmvatten.
Men elpatronen går fortfarande in och värmer (ca 100 kwh på 2 veckor) det känns helt fel när det fortfarande är plusgrader ute.

36 grader i övre pannan låter lågt Sc:,h
Har du provat funktionen "X-tra VV" utan elpatron? Med den borde övre pannan komma upp i 47-48 grader genom att den värms av den undre. Vad fÃ¥r du för temp i undre pannan? Kom ihÃ¥g att de första 72 kompressortimmarna ska den bara gÃ¥ upp till 50 grader och sen till 55 vilket borde ge en temp i nedre pannan pÃ¥  52grader

100 kWh under två veckor när det är plusgrader bådar inte gått inför vintern. Det lär gå åt bra mycket elpatron när kylan kommer. Fick du nån offert med energiberäkning där planerat antal elpatron ingår?
« Senast ändrad: 28 oktober 2009, 11:09:21 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #35 skrivet: 28 oktober 2009, 09:58:09 »
Ha, ännu fler som sett att den går in och värmer även fast den inte ska, jag såg samma sak i går även fast jag har sänkt pannan till 45.
Vet inte om det är en slump men dom gånger jag sett det har det varit en 55 körning av VPn..

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #36 skrivet: 28 oktober 2009, 11:50:27 »
Jag har sett flera gånger att värmepump och elpatron går samtidigt. Mina 100kwh är inklusive dom första 72 timmarna samt intrimmning, har startat en ny loggning nu. Min uppfattning är att elpatronen lever sitt eget liv utan hänsyn till vad värmepumpen gör.
med 44 grader på övre pannan så ligger tempen mellan ca 41-47 grader vid en framledningstemp på ca 30 grader, utetemp mellan
+4 till +8 grader
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #37 skrivet: 28 oktober 2009, 12:18:15 »
Jag har sett flera gånger att värmepump och elpatron går samtidigt. Mina 100kwh är inklusive dom första 72 timmarna samt intrimmning, har startat en ny loggning nu. Min uppfattning är att elpatronen lever sitt eget liv utan hänsyn till vad värmepumpen gör.
med 44 grader på övre pannan så ligger tempen mellan ca 41-47 grader vid en framledningstemp på ca 30 grader, utetemp mellan
+4 till +8 grader

Men vilken temp får du i nedre pannan? Om inte din panna är alldeles för liten så borde den komma upp i ca 50 grader och då borde övre pannan värmas till 47-48 grader utan elpatron. Hur många timmar per dygn går kompressorn vid tex +5 grader?
Har du elpatronen på och ställt övre pannan på 44 grader kommer den att köra patronen till inställt värde +3 grader, dvs 47 grader innan elpatronen stängs av.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: varför har ni "övre" temp till mindre än "nedre"?
« Svar #38 skrivet: 28 oktober 2009, 13:09:49 »
Ha, ännu fler som sett att den går in och värmer även fast den inte ska, jag såg samma sak i går även fast jag har sänkt pannan till 45.
Vet inte om det är en slump men dom gånger jag sett det har det varit en 55 körning av VPn..

Jag testade funktionen av elpatron i övre pannan i dag. Jag har normalt patronen bortkopplad, men nu när det var 48º  i övre pannan, satte jag patronen till 50º och 6kW. Efter nÃ¥gon minut gick patronen in med 1,5kW för att efter nÃ¥gra minuter öka till 3kW. När temperaturen i pannan stigit till 52º, gick patronen ner till 1,5kW och när temperaturen stigit till 53º kopplade den frÃ¥n.

Patronen garanterar alltså att det är minst så varmt i pannan, som man ställer in själv. Patronen startar vid det inställda värdet och värmer upp vattnet 3º och sedan kopplar den ur för att starta igen vid det inställda värdet.
Den kunde ju lika gärna koppla ur efter 1º och starta igen vid inställt värde, men det hade bara inneburit att den startat 3 gånger så ofta som om den värmer upp vattnet 3º.

Om patronen ska hålla ett inställt värde, spelar det ingen större roll om den värmer upp vattnet 0,5º eller 5º varje gång den går in, den kommer bara att gå in 10 gånger oftare om den ska värma 0,5º i stället för 5º. Det kommer att gå åt lika mycket energi i båda fallen, skillnaden i värmeförluster är försumbar. Så att den värmer upp vattnet 3º över inställda värdet är bara ett värde, som man ansett lämpligt.

//Ronnie
« Senast ändrad: 28 oktober 2009, 13:19:41 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!