0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har inte haft några problem med min anlägningluftintaget sitter på trappen på framsidan med ett filter sen går det i en slinga runt huset.Röret kommer in på baksidan till min LVA1 som värms av CTC104 lika gammal som huset skall bytas snart.vet ej fabrikat på rören men det är brandgult plast i dom.
Orkar en FLVP tilluftsfläkt dra in luft genom en slinga runt huset? Har nibe 410p.
Har ingen egen erfarenhet men marken håller nån plusgrad hela vintern så är den bara nergrävd ordentlig och tillräckligt lång så borde den ge minst 0 C.Sen får du räkna på medeltemp ute och luftväxlingen för att få nån uppkattning på hur många kWh detta kan spara.
Jag gillade idén om fattigmansjordvärme, dvs glykolslingor i mark, till vatten/luftvärmeväxlare, sen friskluftskanal till huset. Dock i min mening dålig payoff då jag redan har luftsolfångare och typ mindre än 5000 kWh/år förbrukning för ventilation/varmvatten/värme per år (eldar lite ved istället för el-spets).Nån får gärna räkna på det, men ett snabbt killgissningsöverslag för mig ger:Antar oändligt lång och bred ventilationskanal, 10°C markluft istället för 5°C medeltemp i Umeå.200 uppvärmningsdygn per år med <10°c4800h/år60 l/s × 1.2 g/l × 5K × 4800h × 1 J/(g×K) = 1728 kWh brutto.Med värmepump ökar COP från; 2.71 -> 3.25Med 0°C snittemp, kontra 10°C markluftvärme, allt samma, fördubblas förtjänsten, 3456 kWh brutto, 2.18 -> 3.25 COPBlir ju en viss effekt, men vinsteffekten är nog mest "kännbar" på hösten/, vet att marktempen går mot 0°C rätt så snabbt här i Norr.Får ta och simulera en riktig körning för att få fram sann besparing netto. Men det kommer ta ett tag...
Om man räknar på en luftomsättning för att ventilera en villa på 130 m2 med 0,35 liter/sekund kontinuerligt så verkar sifrorna se ut enligt nedan:0,35L/S x 130 M2 = 45,5 L/S45,5 L/S × 60 S = 2730 L/M2730 L/M × 60 M = 163,8 M3/HOm man antar att man väljer att lägga ner ett 40 meter långt cylindriskt rör med innerdiameter 160 mm så har röret en volym som rymmer 804 liter (0,84 m3) luft kontinuerligt.För att få igenom de 163,8 m3 luft som motsvarar 0,35 L/S på en timme ska luftflödet mao vara 11,39 M/S igenom röret i marken, om jag räknat rätt?163,8 m3/60min = 2,73 m3/min2,73 m3/60sek = 45,5 l/sek45,4 l/s × 40 meter rör a 20,1 liter luft/meter rör = 11,39 meter/sekund i lufthastighet?Är det rätt och rimligt räknat, eller har jag villat bort mig någonstans i matematiken?Och hur mycket värmeöverföring kan man förvänta sig hinner ske vid denna lufthastighet?Går det ha sådant flöde i ett 40 meter långt rör, och vad behöver man isf för "fläkt"?Om man skulle anta att luften värms 5 grader relativt utetemperaturen som råder under 200 av årets dagar så borde det väl se ut enligt nedan:45,5 l/s x 1,2 g/l × 5k +4800h = 1310 kwh?Och om luften värms 10 grader relativt utetemperaturen:45,5 l/s × 1,2 g/l × 10k × 4800h = 2620 kwh.Korrekt?
Ser rätt ut, förutom "+4800h" och att jag får flödeshastigheten till 2.2 m/s?Och ja, du har rätt i att man vinner på det sålänge rörtempen är högre än utetemperaturen, så win-win senhöst-vinter-vår, men förlust på senvåren och sommaren (fast då kan man ju kyla huset iofs ^^Jag gillar idén, men tycker markkollektor verkar bättre, rent tekniskt. Fast sjukt simpelt med 160mm ventrör iofs, men de kommer ju rosta tyvärr. Plaströr funkar, men leder energiöverföringen mycket sämre.Har ett 40 m² garage jag skulle kunna prova på, men hur långa slingor/rör behöver man? (Har minigrävare iofs : )