Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?  (läst 24782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #30 skrivet: 05 oktober 2006, 23:01:25 »
Här är det en VVX som matas av rör i backen. http://hem.bredband.net/b590256

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #31 skrivet: 26 oktober 2006, 09:16:46 »
Det mÃ¥ste väl vara bättre pÃ¥ alla sätt ?? Att ha en markslinga med vätska och en växlare (ex som Rikard föreslÃ¥r bilvärmepaket) Än att gräva ner klumpiga grova luftbärarrör...  ::)

787878

  • Gäst
787878
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #32 skrivet: 19 augusti 2012, 21:24:31 »
Hej på er!
Århundradets trådlyft men undrar ändå om det finns några nya input i ämnet?

Mvh /Jonas

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #33 skrivet: 03 oktober 2012, 15:22:50 »
Jag har inte haft några problem med min anlägning
luftintaget sitter på trappen på framsidan med ett filter sen går det i en slinga runt huset.
Röret kommer in på baksidan till min LVA1 som värms av CTC104 lika gammal som huset skall bytas snart.
vet ej fabrikat på rören men det är brandgult plast i dom.
Orkar en FLVP tilluftsfläkt dra in luft genom en slinga runt huset? Har nibe 410p.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #34 skrivet: 06 oktober 2012, 01:37:31 »
Orkar en FLVP tilluftsfläkt dra in luft genom en slinga runt huset? Har nibe 410p.
ingensomvet?

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #35 skrivet: 07 oktober 2012, 21:44:04 »
Förmodligen inte.
Men allt beror ju på hur stor kanal du använder.
1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #36 skrivet: 07 oktober 2012, 21:47:05 »
De gjorde stor nummer av markslingor för att förvärma ventilationen på SABO-konferensen den 3 och 4 oktober som en nyhet.

1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #37 skrivet: 09 januari 2024, 12:03:27 »
Någon av skribenterna i tråden som fortfarande är aktiva på forumet?

Om så, eller om någon annan sitter på kunskap kring förvärmning av ventilationsluft så får ni gärna skriva era upplevelser om hur effektiv energiöverföringen mha markrör är.

Hur mkt energi kan man räkna med att få ut per merer 110 mm rör?

Hur mycket höjs temperaturen mitt i vintern?


Är inte intresserad av användning av rören under sommarhalvåret utan endast förvärmning vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #38 skrivet: 09 januari 2024, 14:18:52 »
Har ingen egen erfarenhet men marken håller nån plusgrad hela vintern så är den bara nergrävd ordentlig och tillräckligt lång så borde den ge minst 0 C.
Sen får du räkna på medeltemp ute och luftväxlingen för att få nån uppkattning på hur många kWh detta kan spara.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2024, 15:00:29 »
Har ingen egen erfarenhet men marken håller nån plusgrad hela vintern så är den bara nergrävd ordentlig och tillräckligt lång så borde den ge minst 0 C.
Sen får du räkna på medeltemp ute och luftväxlingen för att få nån uppkattning på hur många kWh detta kan spara.

Jag gillade idén om fattigmansjordvärme, dvs glykolslingor i mark, till vatten/luftvärmeväxlare, sen friskluftskanal till huset. Dock i min mening dålig payoff då jag redan har luftsolfångare och typ mindre än 5000 kWh/år förbrukning för ventilation/varmvatten/värme per år (eldar lite ved istället för el-spets).

Nån får gärna räkna på det, men ett snabbt killgissningsöverslag för mig ger:

Antar oändligt lång och bred ventilationskanal, 10°C markluft istället för 5°C medeltemp i Umeå.

200 uppvärmningsdygn per år med <10°c

4800h/Ã¥r

60 l/s × 1.2 g/l × 5K × 4800h × 1 J/(g×K) = 1728 kWh brutto.

Med värmepump ökar COP från; 2.71 -> 3.25

Med 0°C snittemp, kontra 10°C markluftvärme, allt samma, fördubblas förtjänsten, 3456 kWh brutto,
2.18 -> 3.25 COP

Blir ju en viss effekt, men vinsteffekten är nog mest "kännbar" på hösten/, vet att marktempen går mot 0°C rätt så snabbt här i Norr.

Får ta och simulera en riktig körning för att få fram sann besparing netto. Men det kommer ta ett tag...

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2024, 15:15:24 »
Jag gillade idén om fattigmansjordvärme, dvs glykolslingor i mark, till vatten/luftvärmeväxlare, sen friskluftskanal till huset. Dock i min mening dålig payoff då jag redan har luftsolfångare och typ mindre än 5000 kWh/år förbrukning för ventilation/varmvatten/värme per år (eldar lite ved istället för el-spets).

Nån får gärna räkna på det, men ett snabbt killgissningsöverslag för mig ger:

Antar oändligt lång och bred ventilationskanal, 10°C markluft istället för 5°C medeltemp i Umeå.

200 uppvärmningsdygn per år med <10°c

4800h/Ã¥r

60 l/s × 1.2 g/l × 5K × 4800h × 1 J/(g×K) = 1728 kWh brutto.

Med värmepump ökar COP från; 2.71 -> 3.25

Med 0°C snittemp, kontra 10°C markluftvärme, allt samma, fördubblas förtjänsten, 3456 kWh brutto,
2.18 -> 3.25 COP

Blir ju en viss effekt, men vinsteffekten är nog mest "kännbar" på hösten/, vet att marktempen går mot 0°C rätt så snabbt här i Norr.

Får ta och simulera en riktig körning för att få fram sann besparing netto. Men det kommer ta ett tag...


Å andra sidan om marktempen snabbt går ner till 0, och kanske håller sig där under hela vintern?..

såå blir ju "vinsten" trots allt ganska stor då lufttemperaturen stora delar av året är betydligt kallare under stora delar av vintern.


Jag tänker att ju kallare det blir, desto större nytta ger förvärmningen, då man ser till totalen över året?


Hur långa rör och med vilken dimension kan man tänkas behöva för att undvika en för kraftig nedkylning av rörets omkringliggande mark?


Om man leker med tanken att man tex har ett garage på 25-30 m2, isolerat förstås, och med bara naturligt självdrag.

Är det görbart att kunna räkna med att garaget blir "passivgarage" om man tex gräver ned markrör för förvärmning och installerar en reglerbar fläkt för frånluft, drar ner luftomsättningen och försöker balansera det till att behöva minimalt med luftombyte, eller bara strypa ned självdraget till minsta möjliga, alternativt komplettera med npgon enklare mini-värmeväxlare?

Hur långt in på hösten/vintern räcker förvärmningen till innan det behöver kompletteras med annan värmekälla?


Vore intressant att höra vad man kan förvänta sig för mängd energi, är det möjligt med 10 watt/meter rör kontinuerligt, eller är det mer eller mindre?


Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #41 skrivet: 13 januari 2024, 18:00:44 »
Om man räknar på en luftomsättning för att ventilera en villa på 130 m2 med 0,35 liter/sekund kontinuerligt så verkar sifrorna se ut enligt nedan:

0,35L/S x 130 M2 = 45,5 L/S

45,5 L/S × 60 S = 2730 L/M

2730 L/M × 60 M = 163,8 M3/H


Om man antar att man väljer att lägga ner ett 40 meter långt cylindriskt rör med innerdiameter 160 mm så har röret en volym som rymmer 804 liter (0,84 m3) luft kontinuerligt.

För att få igenom de 163,8 m3 luft som motsvarar 0,35 L/S på en timme ska luftflödet mao vara 11,39 M/S igenom röret i marken, om jag räknat rätt?

163,8 m3/60min = 2,73 m3/min

2,73 m3/60sek = 45,5 l/sek

45,4 l/s × 40 meter rör a 20,1 liter luft/meter rör = 11,39 meter/sekund i lufthastighet?


Är det rätt och rimligt räknat, eller har jag villat bort mig någonstans i matematiken?



Och hur mycket värmeöverföring kan man förvänta sig hinner ske vid denna lufthastighet?


Går det ha sådant flöde i ett 40 meter långt rör, och vad behöver man isf för "fläkt"?



Om man skulle anta att luften värms 5 grader relativt utetemperaturen som råder under 200 av årets dagar så borde det väl se ut enligt nedan:

45,5 l/s x 1,2 g/l × 5k +4800h = 1310 kwh?

Och om luften värms 10 grader relativt utetemperaturen:

45,5 l/s × 1,2 g/l × 10k × 4800h = 2620 kwh.

Korrekt?

« Senast ändrad: 13 januari 2024, 18:28:39 av Jisse »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #42 skrivet: 13 januari 2024, 18:47:51 »
Om man räknar på en luftomsättning för att ventilera en villa på 130 m2 med 0,35 liter/sekund kontinuerligt så verkar sifrorna se ut enligt nedan:

0,35L/S x 130 M2 = 45,5 L/S

45,5 L/S × 60 S = 2730 L/M

2730 L/M × 60 M = 163,8 M3/H


Om man antar att man väljer att lägga ner ett 40 meter långt cylindriskt rör med innerdiameter 160 mm så har röret en volym som rymmer 804 liter (0,84 m3) luft kontinuerligt.

För att få igenom de 163,8 m3 luft som motsvarar 0,35 L/S på en timme ska luftflödet mao vara 11,39 M/S igenom röret i marken, om jag räknat rätt?

163,8 m3/60min = 2,73 m3/min

2,73 m3/60sek = 45,5 l/sek

45,4 l/s × 40 meter rör a 20,1 liter luft/meter rör = 11,39 meter/sekund i lufthastighet?


Är det rätt och rimligt räknat, eller har jag villat bort mig någonstans i matematiken?



Och hur mycket värmeöverföring kan man förvänta sig hinner ske vid denna lufthastighet?


Går det ha sådant flöde i ett 40 meter långt rör, och vad behöver man isf för "fläkt"?



Om man skulle anta att luften värms 5 grader relativt utetemperaturen som råder under 200 av årets dagar så borde det väl se ut enligt nedan:

45,5 l/s x 1,2 g/l × 5k +4800h = 1310 kwh?

Och om luften värms 10 grader relativt utetemperaturen:

45,5 l/s × 1,2 g/l × 10k × 4800h = 2620 kwh.

Korrekt?

Ser rätt ut, förutom "+4800h" och att jag får flödeshastigheten till 2.2 m/s?

Och ja, du har rätt i att man vinner på det sålänge rörtempen är högre än utetemperaturen, så win-win senhöst-vinter-vår, men förlust på senvåren och sommaren (fast då kan man ju kyla huset iofs ^^)

Jag gillar idén, men tycker markkollektor verkar bättre, rent tekniskt. Fast sjukt simpelt med 160mm ventrör iofs, men de kommer ju rosta tyvärr. Plaströr funkar, men leder energiöverföringen mycket sämre.

:)

Har ett 40 m² garage jag skulle kunna prova på, men hur långa slingor/rör behöver man? (Har minigrävare iofs : )

Edit: Kom just på att man behöver en FLVP i sagda garage för att dra nytta av "markventilationen.", annars blir det ett passivgarage som du sa, med minusgrader på senvintern :S

Har 1000-2000 kWh förbrukning i garaget i dagsläget, så det är ju inga stora besparingar man kan göra tyvärr.

Nån som har en halv F730/F750 till övers? Är ju van vid överventilation i huset *roflmao* :-))
« Senast ändrad: 13 januari 2024, 19:03:56 av kWhalp »

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 453
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #43 skrivet: 13 januari 2024, 19:01:52 »
Ser rätt ut, förutom "+4800h" och att jag får flödeshastigheten till 2.2 m/s?

Och ja, du har rätt i att man vinner på det sålänge rörtempen är högre än utetemperaturen, så win-win senhöst-vinter-vår, men förlust på senvåren och sommaren (fast då kan man ju kyla huset iofs ^^

Jag gillar idén, men tycker markkollektor verkar bättre, rent tekniskt. Fast sjukt simpelt med 160mm ventrör iofs, men de kommer ju rosta tyvärr. Plaströr funkar, men leder energiöverföringen mycket sämre.

:)

Har ett 40 m² garage jag skulle kunna prova på, men hur långa slingor/rör behöver man? (Har minigrävare iofs : )


Aj, aj, ja, undra var jag fick fram mitt flöde av för matematisk formel.  Sc:,h  .,;-

Men det blev ju Ã¥t rätt hÃ¥ll med det lägre flödet du räknade fram.  tummenupp

Lite sugen på att testa i ett garage jag också, men det är bara ungefär 25 kvadrat.

Hade varit intressant, det kan ju, om tempskillnaden blir hyfsad ge en del energi som det verkar, och ett garage av enklare modell är ju ett lämpligt objekt att utvärdera ett test på.. men det kräver ju lite arbete.

Hade isf tänkt nyttja någon typ av plaströr, men frågan är hur mkt sämre plast är än metall ifråga om överföring av värme?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förvärm tilluft via markslingor värme/kyla ?
« Svar #44 skrivet: 13 januari 2024, 19:51:56 »
Inte så säker på att det fungerar med rör i backen. Det ska in luft med i röret, varifrån ? Det blir från friska luften och på vintern så är minus, på något ställe så fäller det ut kondens och det kommer att frysa i röret. Efter ett tag så kommer det att bli en ispropp som täpper till röret och t.o.m spränger det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!