0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag förstod dig rätt tänkte du att man skulle köra luften i marken.Det är inte så lyckat efersom fukt kondenseras i röret sommartid. Och fukten i kombination med damm och pollen är att inbjuda till problem.Jag har en annan lösning:Placera markslingar i marken (typ jordvärmeslingor) dra upp längs med väggen (väl isolerade) via en cirkulationspump, koppla till en gammal bilkylare som finns inbyggd i en låda vid ventilationsintaget. (Expansionskärl behövs givetvis) Voila! En fattigmans jordvärmepump !!!
Genom att ha tilluft system som förvärms/kyls via markrör 10-15m rör på ca 1 m djup. Marken är aldrig varmare eller kallare än 8 grader på visst djup.Om man tar in sin tilluft denna väg så blir luften vintertid uppvärmd till +5 grader in till huset. Sommartid får man något svalare luft in till in bostad. Så kombinera förvärmning och kyla via samma tilluft så blir det svalt sommartid och varmt vintertid. Detta kopplas sen ihop i flesta fall med frånluft VP som kan öka temp i vent vintertid så man transporterar värme in till sina rum den vägen.Dagen hyperisolerade hus som testas värms endast upp av sådant system.VINTER VARMT SOMMAR SVALT I BOSTADEN
tack för detta svaret. Här i forumet är de rädda för kondens och fukt via mark slingorna. Finns det någon nackdelar med dessa? Ljud mässigt Rensning av galler vid luftintag.Har du haft detta problem eller är du på min linje ätt man har allt att vinna genom att förvärma eller kyla sin tillúft via markslingor?Var sitter ditt luftintag.?Jag drog mitt upp strax under min takfot.Hur lång markslinga har du i marken? Vad för typ av rör eller slang ligger i mark?Vad för typ av aggr är kopplat till slingorna?
Jag körde min 103 på max frånluft och tillluften var ca 90% av från luften. Såg detta som effektivast. Min förbr i 125m2 hus. var mellan 16000-18000kWh/år. Vi var 2 vuxna med 2 barn 10-12 år. Badade flitigt. VV förbr var stor så VP arbetade kont under +5 gr ute. Viss tillskott behövdes till VV vid bad annars körde VP all VV.
Vilken typ av mark ligger de i.Lera ger ju bäst värme effekt. det hade jag i mitt förra hus.När ute var -10 var in lufttemp till min CTC 103 +5 grader. Innan jag hade dessa slingor var det problem att hålla rumstemp i tilluft vid -10.Har du samma temp.?Vad är sen din inblås temp i de olika don du har?Hur är de injusterade?CiteraJag körde min 103 på max frånluft ocg tillluften var ca 90% av från luften. Såg detta som efektivast. Min förbr i 125m2 hus. var mellan 16000-18000kWh/år. Vi var 2 vuxna med 2 barn 10-12 år. Badade flitigt. VV förbr var stor så VP arbetade kont under +5 gr ute. Viss tillskott behövdes till VV vid bad annars körde VP all VV.
Jag körde min 103 på max frånluft ocg tillluften var ca 90% av från luften. Såg detta som efektivast. Min förbr i 125m2 hus. var mellan 16000-18000kWh/år. Vi var 2 vuxna med 2 barn 10-12 år. Badade flitigt. VV förbr var stor så VP arbetade kont under +5 gr ute. Viss tillskott behövdes till VV vid bad annars körde VP all VV.
Tack för svar.Jag föreslår att du byter till effektiv nytt aggr. exv nya CE 50. Se tråd Forum. Eftersom det har läkt ut freon och lär ha R22 ( se manual) får det ej fyllas med ny köldmedel.Janne