0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Electrolux ESD12HRA. Är detta en bra värmepump?Har fått ett erbjudande på 10400:- inkl installation.Är totalt okunnig inom området!
Jag har en som jag tycker låter för mycket från fläkten.Enligt installatören som skulle jag köra fläkten på läge 2 för bäst effekt.Har jag för bra hörsel eller gör jag fel?
Det bästa vore om du hade bra hörsel än att du gör fel. Dessvärre låter alla fläktar när de går förfullt.
Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.
Den har 3 manuella fläktlägen...
Citat från: tidanse skrivet 02 november 2009, 22:37:46Den har 3 manuella fläktlägen...Då måste väl din vara nyare då. Det låter lite snålt med bara två fläktlägen.
Citat från: tidanse skrivet 02 november 2009, 22:37:46Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik.
COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.
Citat från: MGKea skrivet 03 november 2009, 12:19:04Citat från: tidanse skrivet 02 november 2009, 22:37:46Den har 3 manuella fläktlägen och jag tycker att man borde kunna lita på installatören som jobbar med detta dagligen.Ju fortare fläkten snurrar desto mer ström drar fläkten. Dessutom flyttar man undan mer värme från innerdelen. Tills värmetillförseln är mättat kommer det gå åt mer Watt. Jag kör på fläktautomatik. Skillnaden i fläktlägena ligger på ca 5 Watt. COP stiger då kondensortempen går ner. Det är ganska tydligt att se om man har en energimätare på värmepumpen och ökar fläkthastigheten, momentant går förbrukningen upp, men sedan faller den. Alla tester på SP och Eurovent utförs med full fläkthastighet och vingen ställd i läget för minsta motstånd. Det är bättre för ekonomin att köra hög fläkthastighet.Är man bara ute efter att spara kWh så kan man stänga av både elradiatorer och värmepump, tycker du resonerar som att det viktigaste är bromsa ner elmätaren så mycket som möjligt. ;Djag har köpt värmepumpar för att hålla varmt hemma.MVH/Gano