Hur går era pumpar, lugnt o fint hela dagen eller maxar kompressorn kortare stunder för att sedan stänga ner. Jag tycker min pump gör det senare.
Jag får nog hålla med dig där, det har dock blivit bättre sedan jag satt "MIN Temperatur" till 25 ºC
-5 grader är önsketänkande i min värld. Comfortzone ska komma ut och kolla på pumpen i allafall.
Jag klarar väl av ett par minusgrader, det är dock en bit kvar till de -7 ºC som jag räknat med.
Den klarar ner till 6-7 plusgrader, kanske 5 grader nu när golvvärmen är injusterad. Sen vet jag inte hur länge golvvärmen behöver för att balansera värmen i huset när injusteringen varit så fel från början.
Det känns som det är nästan omöjligt att få till en vettig reglering i det rum som har ingjuten golvvärme.
Jag har gjort ett litet räkneexempel:
Golvet väger så där en 15 ton i mitt 25 m
2 rum.
Värmetrögheten för betong är ca 1kJ/kg eller en fjärdedel av vatten,
det betyder alltså att golvet skulle motsvara en tank med 4 m
3 vatten.
Jag utgår från ett "kallt" hus där samtliga slingor håller 20 ºC
Det blir snabbt kallare ute, och värmepumpen ska gå från "tomgång" till att värma huset.
Om man räknar med att 1 kW av värmepumpens 5 kW går till rummet med ingjuten golvvärme så ger det följande:
För att höja golvtemperaturen 1 ºC behövs 16MJ = 4.4 kWh => 4 timmar och 24 minuter
Efter dessa timmar avger det ingjutna golvet ca 80 W (3 W/m
2)
Samtidigt har övriga rum fått en mycket snabbare höjning av temperaturen, där är vattenvolymen nästan försumbar (ca 100 liter)
och golven där avger tillsammans 4 kW (35 W/m
2).
Summa summarum... Det blir kallt i rummet med ingjuten golvvärme många timmar innan temperaturen i betongen kommer ikapp.
Omvänt blir det naturligtvis när värmebehovet minskar, "betongrummet" blir alldeles för varmt.
Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att få en vettig reglering med enbart inomhusgivare om man har ingjuten golvvärme, ska det bli bra måste man veta om yttertemperaturförändringar
innan de inträffar, med inomhusgivare får man istället signalen om att man behöver ändra värmeeffekten ett par timmar efter det att man borde ökat effekten.
Mvh,
Gunnar