0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svenske kocken!Om du har ett 5-ledarsystem med JFB så finns ingen kontakt mellan jord och nolla.Du kan inte ens sätta en multimeter och försöka mäta för då löser den ur omedelbart.Det är ju det som är vitsen med en jordfelsbrytare.
Jo du, Fabror Sven, det är kanske så installatören också har tänkt.
Sara din värmepump är livsfarligt felkopplad eller skadad. Sätt inte in stickproppen i något vägguttag innan felet är åtgärdat!Att tala om fas och nolla i en stickproppsansluten apparat blir lite fånigt. Om man tar ur och vänder stickproppen ett halvt varv byter den ena strömledaren från fas till nolla och den andra från nolla till fas. Problemet är att den ena strömledaren är i kontakt med jord, genom felkoppling eller skadad isolering.
Killarna sa att detta är OK eftersom nollan och jorden är ihopkopplade i pumpen och de menade att om de kommer och felsöker utan att hitta något fel på pumpen blir det dyrt för oss.
Jag har aldrig sagt att jag anser maskinen vara säker elmässigt.Försökte att förklara varför jag tror maskinen beter sig som den gör.Om vi antar att maskinen är "rätt" kopplad mellan uttag och innerdel:Om fas och nolla (kalla dem plit 1 ch 2 om du vill) så går fasen in på plint 2 på utedelen och plint 2 är kopplad mot jord i utedelens elektronik.Tomas