0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ok.Så om man byter från FPV till bergvärme är det ändå ganska befogat att slänga på en FLM? (Kostar ju inte skjortan i jämförelse med hela bergvärmeinstallationen)Jag är rätt sugen att installera bergvärme... trots det extra krånglet och priset... skulle dock vilja komma ner endel i pris... Hoppas nån har lite rekommendationer vart man kan vända sig, för EcoEnergi är uppenbarligen mer intresserad av att gräva i min plånbok än att se till att jag får en bra värmelösning./Micke
En FLM kostar ca 10 000:- .För den summan får du 40 meter borra (250 kr/meter)40 meter borra ger mer än en FLM.
Ett sätt att få ner kostnaden kan vara att sy ihop det hela själv (om du inte har bråttom vill säga).Beställ delarna separat.- Börja med borran. Beställ 200 meter aktivt hål med monterad slang inkl. sprit (att putta ner slangen är pilligt). Vissa borrföretag ordnar borrningen i husgrunden och grävning till huset samtidigt. Obs, skriftlig beställning.- Beställ en pump, 10 kW+ VVB+ Ackumulator, antingen på nätet eller av en röris (beställer du av en röris så lägger du till rörjobbet). Se till att Kb fylls upp av Rörisen.- Beställ rörjobbet (om du köper pumpen separat)- Beställ eljobbet (se till att elkillen kontrollerar att pumpen går åt rätt håll om inte pumpen har automatisk fasvändare, eller vad det heter).Klarar du något av ovanstående moment själv, t.ex. grävningen så sparar du ytterligare pengar.Parallellt med alla dessa steg så har du lusläst manualen, skrivit en massa inlägg och frågat alla frågor tills du känner att du har kontroll.Tyvärr är det så att detta bör du ändå göra. Dagens pumpar är inte så bra så att mjukvaran optimerar hela funktionen än.En installatör, som är bra, kan under den korta tid som han är hos dig göra en grov inställning. För att göra finliret så måste man bo i huset och veta hur VP kan justeras.Så, ...... då är det dags att trycka på knappenoch du har sparat 40.000:-(eller vad det blir) samt har koll på läget. Visst lät det enkelt. Allt vad du kan råka ut för har någon på detta Forum redan gjort och är mer än villig att dela med sig av erfarenheterna.Att installatörerna väljer att höja priset när de ser att de ändå inte hinner med (tillgång och efterfrågan) är inte konstigt. Det är då alla Timellarna dyker upp.Själv köpte jag en pump + vvb samt lite (snarare mycke) rördelar, Pem-slang, sprit + lite elmaterial.Några kvällar senare, efter att ha brottet ned slangen i hålet, lött lite kopplingar, cirkulerat brine osv. så var jag igång. Detta är 3 år sedan och jag är mycket nöjd med resultatet.
Ta in offert på Thermia Diplomat TWS! Om du väljer den, kommer i alla fall dina döttrar få varmvatten så de blir nöjda....Thermia är väl inget lågprismärke, men du kommer i alla fall att få en modern värmepump. Jag själv och 4 i min bekantskapskrets har Diplomat (dock inte TWS) och kan rekommendera den.
Jag bor i ett lika stort hus, byggt 1934. Plankväggar, INGEN isolering! Vi gjorde av med ca 32000 kWh första året, med elpanna och inkl hushållsel. Då hade vi 19-20 grader i bostadsdelen och kanske 16-17 i källaren. Ett hus byggt '90 borde dra betydligt mindre!
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj.
CiteraJag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen. Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...Med hörn badkar blir det värre.Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid) ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.
Citat från: Rickard skrivet 19 mars 2005, 08:48:36CiteraNibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen. Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...Med hörn badkar blir det värre.Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid) ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.Min Ack tank fungerar så att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från radiatorkretsen retur och VP retur.Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader går tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slår ej till någon el. El tillskott går in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW får endast gå till om VP står stilla under -10 ute.Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.
CiteraNibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen. Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...Med hörn badkar blir det värre.Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid) ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.
Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.