0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz VPA så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från radiatorkretsen retur och VP retur.
Frikyla är både dyrt och krånligt.Du behöver:En extra cirkpumpBackventilFläktradiatorer med droppfat och ledning för det kondensat som bildas när du kör frikylanRören till och från fläktradiatorerna måste vara isolerade HELA vägen med diffusionstät isolering, annars får du fuktutfällnad på ledningarna.Med risk för fukt och mögelskador som resultat.Sammantaget är det så pass krångligt att de flesta avstår.Jag ämnar dock sätta in en fläktradiator i min planerade utbyggnad som kan både värma och kyla det nya rummet allt efter behov.Kommer dessutom att ha mina datorer i direkt anslutning, och de behöver ju bra kylning med, får se hur jag löser det!Det lär bli en utmaning, men är man systemtekniker bör man kunna lösa det med...
Citat från: Rickard skrivet 19 mars 2005, 22:35:40Frikyla är både dyrt och krånligt.Du behöver:En extra cirkpumpBackventilFläktradiatorer med droppfat och ledning för det kondensat som bildas när du kör frikylanRören till och från fläktradiatorerna måste vara isolerade HELA vägen med diffusionstät isolering, annars får du fuktutfällnad på ledningarna.Med risk för fukt och mögelskador som resultat.Sammantaget är det så pass krångligt att de flesta avstår.Jag ämnar dock sätta in en fläktradiator i min planerade utbyggnad som kan både värma och kyla det nya rummet allt efter behov.Kommer dessutom att ha mina datorer i direkt anslutning, och de behöver ju bra kylning med, får se hur jag löser det!Det lär bli en utmaning, men är man systemtekniker bör man kunna lösa det med...Har en bekants bekants bekant som kyler i huset med sin luft/vatten värmepump och på kuppen får gratis varmvatten mera än vad de behöver. studs studs studs studs studsÄr det inte bara att (sätta backen in) installera ngn form av värmeväxlare i ventilationssystemet (i tilluften till huset + lite det ena och det andra därifrån till vp:n) och endast där leda bort kondensatet?