0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 19 mars 2005, 08:48:36CiteraJag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen. Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...Med hörn badkar blir det värre.Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid) ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.Min synpunkt är att kan man öka ens VV genom att koppla VP till sep Ack tank ( ex VPA )eller min Ack Tank 500l med VV förvärmnings slingor 2x15 m, så går VP mot större volym och får längre gångtider och kan arbeta mot lägre temp än med endast mindre beredare på 150l+sep Elberedare för att öka kapacitet.Samtidigt för att öka volymen till ens radiatorsystem fungerar Ack tanken bra i två syfte.Min Ack tank fungerar så att normalt är den endast för VV tillförsel. Vid kallare ute temp eller då värmeuttag är större än vad VP just för tillfället kan ge (kopplad som TS steg I )öppnar min shunt i tanken och tanken fungerar som utopiazz Ack tank så att den skapar större volym till radiator system eftersom den då ligger kopplad från radiatorkretsen retur och VP retur.Detta är då som en stor buffert och sparar energi istället för att el går in och stöttar vid stort värme+VV uttag.Sjunker sen temp ner i Ack Tank under 40 grader går tilläggs el till. Detta sker endast vid VP grad minuter -600 och efter viss tid därefter. Steg I slår ej till någon el. El tillskott går in först i steg II,III. (3, 6KW i 2 steg). 9kW får endast gå till om VP står stilla under -10 ute.Mitt problem är bara att autm loggning i mitt VP program för TS till statestik blir fel. NIBE skall fixa detta åt mig har de lovat.
CiteraJag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen. Konstigt att jag aldrig (i princip) hört nån klaga på varmvattenkapaciteten vid duschning. Jag tror den räcker till...Med hörn badkar blir det värre.Och Janne, det är aldrig fördelaktigt att ha direktel-drivna värmeproducenter i samband med värmepump, kanske det är ett (sett till investering/payoff-tid) ekonomiskt fördelaktigt val, men rent energiförbrukningsmässigt är det inte bra.Men som sagt var, det hänger dels på utrymmet och dels på den ekonomiska kalkylen.
Jag valde att ha separat varmvattenberedare av just det skälet att vi har tre barn, varav två är tonåringar som sportar en hel del. Vi har även planer på bubbelbad i framtiden. Jag insåg ganska snabbt att de ca.150l som finns i tex. Nibe 1215 inte skulle räcka långt i vår familj. Nibes VPA är en varmvattenberedare som värms med värmepumpen. Det går att sätta in en elpatron i den om man vill och då blir den en vanlig varmvattenberedare om inte VP går.Acktanken vi har är endast för värmebärare, den är kopplad i serie mellan värmepumpen och värmessystemet i övritg. Vi har golvvärme i nästan hela huset och den totala vattenvolymen var mindre än 90l. För att kunna överdimensionera pumpen för att slippa tillskott vid köldgrader och dessutom få långa gångtider med få starter vid mildgrader var enda sättet att öka vattenvolymen i värmekretsen.
Om borrhålet skall vara minst 4 meter ifrån huset och minst 10 meter till grannens tomt, så behöver man ju ha en tomt på nästan 1500 kvm. Om man gradar hålet, kan man då vinkla det in mot huset, dvs så botten på hålet hamnar under huset, eller skall man undvika detta?
Utöver vad som beskrivs under kap 1 planering av utförande skall energibrunnen anläggas om möjligt minst 4 m från husvägg.
Om man nu sätter brunnen för nära huset, och huset redan har sättningar, finns det inte en överhängande risk att man förvärrar dessa? Om så sker, täcker någon försäkring hos borraren eller entreprenören det då?
Ok, fick en ny offert idag. Säg gärna vad ni tycker om den:IVT Greenline Ht-E9P 9kwBorö VVB 300/160160m borraExp. kärl3m foderrör3m grävningInkl. installation, kollektor, kollektorfyllning, container för borrkax etc...10år kompressorförsäkring, 6år totalförsäkring, 2år entreprenad/fabriksgaranti137.000.- Inkl. momsDenna offert var betydligt bättre i mina ögon, men jag kan ju ha missat något. Det enda jag vill ändra på är avstånd till huset (min. 4m) ev. 6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?Vet inte tilläggskostnaden för detta men gissar på en 10.000.- kanske.Vad tycker ni om det?
6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?
Citat från: Prosten skrivet 24 mars 2005, 17:37:24Ok, fick en ny offert idag. Säg gärna vad ni tycker om den:IVT Greenline Ht-E9P 9kwBorö VVB 300/160160m borraExp. kärl3m foderrör3m grävningInkl. installation, kollektor, kollektorfyllning, container för borrkax etc...10år kompressorförsäkring, 6år totalförsäkring, 2år entreprenad/fabriksgaranti137.000.- Inkl. momsDenna offert var betydligt bättre i mina ögon, men jag kan ju ha missat något. Det enda jag vill ändra på är avstånd till huset (min. 4m) ev. 6m foderrör (för att följa normbrunn-97) och 20m extra borra?Vet inte tilläggskostnaden för detta men gissar på en 10.000.- kanske.Vad tycker ni om det?Priset ligger väl inte helt fel...man kan nog kalla det ett standard pris...du kan ju kolla med borraren vad dom där extra metrarna kostar utan kvitto..gissar att IVT försäljaren som gett dig borrpriset också !!?