0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är nere på 20 kwh/ dygn...verkar funka bra.. Höll på ock trimmade som bäst när jag kom och tänka på menyn 9.. någonting.. där man väljer bort antingen värme eller varmvatten eller kör båda två. Jag valde bort värmen. Huset har inte gjort speciellt mycket varmvatten så jag ligger nästan exakt på 20 kwh i hushålls-el en vardag (mer lörd sönd).När det är soligt ute och ca 10 grader ( 20 grader i solen) och -2 på natten så räcker tydligen värmen över natten. Huset hinner inte bli kallt.Så ett tips kan vara att testa att fimpa värmen och bara ladda vatten...Mvh / D
Tjenare Grabbar!Har haft 2648 starter sedan 9:e december. HHelen skall inte underskattas, var bortrest med familjen nu i helgen, stängde av den mesta elen förutom kyl o frys, Kom hem och kollade mätaren 11 kwh/dygn!!! Thumbsup Hade installatören på besök, de skall dra om lite rör, byta en växelventil, sätta flexslang mellan innedelen och fram/retur till radiatorerna... fixar de det så kommer jag snart vara väldigt nöjd med min Split!
Kollade mina värden idag...5.1 2557 start/stopp5.2 2778 hjämförde med vad jag hade för 15 dagar sedan... får inte riktigt ihop det, då det innebär ca 20 starter/dygnet och 16 h/dygnet kompressordrift - det kan i min värld inte riktigt stämma... tror jag får ägna helgen till att observera hur och när den räknar... hmm
Citat från: Yazper skrivet 11 april 2010, 21:24:33Tjenare Grabbar!Har haft 2648 starter sedan 9:e december. HHelen skall inte underskattas, var bortrest med familjen nu i helgen, stängde av den mesta elen förutom kyl o frys, Kom hem och kollade mätaren 11 kwh/dygn!!! Thumbsup Hade installatören på besök, de skall dra om lite rör, byta en växelventil, sätta flexslang mellan innedelen och fram/retur till radiatorerna... fixar de det så kommer jag snart vara väldigt nöjd med min Split!Citat från: Yazper skrivet 16 april 2010, 21:04:41Kollade mina värden idag...5.1 2557 start/stopp5.2 2778 hjämförde med vad jag hade för 15 dagar sedan... får inte riktigt ihop det, då det innebär ca 20 starter/dygnet och 16 h/dygnet kompressordrift - det kan i min värld inte riktigt stämma... tror jag får ägna helgen till att observera hur och när den räknar... hmmHej Yasper ! Är lite fundersam ! Undrar ifall du har blandat ihop 5.1 å 5.2 i och med att start/stopp antalet verkar ha minskat ?Påminner mig om en gång i tiden "preskriberat" hoppas jag när jag å min bror med kompisar ägde en gammal trålare ! Den vägde 25 ton så den låg i vattnet året om. Till saken för att hålla värmen så hade vi massor med element plus pumpar " så att den inte skulle sjunka" mkt ström gick det åt. För att vi skulle ha råd så FIXADE en av kompisarna ngn slags fulkoppling på elmätaren. Det pinsamma var att när vi lämnade marinan på vårkanten å skulle segla därifrån så var vi tvugna att lämna tillbaks elmätaren å betala elräkningen så visade det sig att polaren hade lyckats få räknesnurran att vandra åt fel håll. ""Mycket pinsamt"" Är inget jag är stolt över nu 20 år senare men lite kul är det som minne !Har precis som dig fortfarande många starter. Har ni andra lust att delge era värden sen början av vintern / dec. Gärna 9.2.2 å 9.5.5 oxå. Dvs antal tim. I mitt fall kan jag glädjas åt en fantastisk låg förbrukning på 9.5.5 men å andra sidan en många tim/starter på 5.1 å 5.2.Godkväll önskar tyke
Nejdu, man kör ingen 12 kW pump på 90 kvm på 20 starter/dag!Vintertid hänför sig starterna mestadels till avfrostningar (som kräver kompressorstopp), höst/vår till att huset dagtid drar mindre än 3,5 kW vilket är lägsta effekt för splitten.MVH/Jonas
Citat från: jonasb skrivet 13 april 2010, 16:02:12Nejdu, man kör ingen 12 kW pump på 90 kvm på 20 starter/dag!Vintertid hänför sig starterna mestadels till avfrostningar (som kräver kompressorstopp), höst/vår till att huset dagtid drar mindre än 3,5 kW vilket är lägsta effekt för splitten.MVH/JonasKompressorn går under avfrostningen hela tiden så den räknas inte som kompressor start om inte jag minns fel så hade jag 2600 timmar driftid under 2009 med 2700 starter och noll timmar i tillsats on/off pump( lite spets på den extra vv beredarn) detta året har jag fått ha tillsats på 50 timmar hitills
Citat från: FRJO skrivet 26 april 2010, 19:28:37Citat från: jonasb skrivet 13 april 2010, 16:02:12Nejdu, man kör ingen 12 kW pump på 90 kvm på 20 starter/dag!Vintertid hänför sig starterna mestadels till avfrostningar (som kräver kompressorstopp), höst/vår till att huset dagtid drar mindre än 3,5 kW vilket är lägsta effekt för splitten.MVH/JonasKompressorn går under avfrostningen hela tiden så den räknas inte som kompressor start om inte jag minns fel så hade jag 2600 timmar driftid under 2009 med 2700 starter och noll timmar i tillsats on/off pump( lite spets på den extra vv beredarn) detta året har jag fått ha tillsats på 50 timmar hitillsVet inte om jag riktigt fattar, men splitten räknar en start efter avfrostning...
Citat från: Yazper skrivet 26 april 2010, 20:52:32Citat från: FRJO skrivet 26 april 2010, 19:28:37Citat från: jonasb skrivet 13 april 2010, 16:02:12Nejdu, man kör ingen 12 kW pump på 90 kvm på 20 starter/dag!Vintertid hänför sig starterna mestadels till avfrostningar (som kräver kompressorstopp), höst/vår till att huset dagtid drar mindre än 3,5 kW vilket är lägsta effekt för splitten.MVH/JonasKompressorn går under avfrostningen hela tiden så den räknas inte som kompressor start om inte jag minns fel så hade jag 2600 timmar driftid under 2009 med 2700 starter och noll timmar i tillsats on/off pump( lite spets på den extra vv beredarn) detta året har jag fått ha tillsats på 50 timmar hitillsVet inte om jag riktigt fattar, men splitten räknar en start efter avfrostning...okej låter konstigt eftersom inte kompressorn stannar. så räknar inte de gamla 2020 eller 2025 det enda som händer vid avfrostning är att kompressorn går och den slår om om fyrvägsventilen när den avfrostar
tror det bara var fläkten som fördröjs på starten bara. Annars har man 24 starter per dygn när den går för fullt ute.jan-feb hade jag inte många starter när den gick dygnet runt, i stort sett hela tiden.
Dock har jag haft många starter tycker jag ! 5.1 ca 900 st 5.2 242 timmars gångtid på kompressorn under samma tidsperiod.