0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
är det någon här eller som känner nån som har en split installerad i ett nybyggt hus? är intresserad för en grannes räkning, vore nyttigt att dela lite data om förbrukning osåvidare.själv har ja bergvärme så känns svårt att jämföra, eller fick ni kläm på om kwh som förbrukats eller avgetts gick att utläsa i spliten?
...Bergvärme har bättre COP om det är riktigt kallt ute. ...
Vad har grannen för storlek på huset?Bergvärme har bättre COP om det är riktigt kallt ute. (förutsatt att hålet funkar osv) men installationen är dock troligen lite dyrare. Vad fick du ge för din komplett med hål?Splittens besparing verkar vara klart bland dem bästa om man bestämt sig för luft vatten. Nästan jämförbar med bergvärme.Enda nackdelen är att utedelen låter en del. Dock betydligt mer då det är -15 och den går på full last. På sommaren då den mest är av och går på lågvarv är det nog inget man bryr sig om. Man kanske inte monterar den på uteplattsen direkt.Vatten tillgången är sådär. Den går dock att trimma upp ganska lätt. Eller så gör man som en del sätter dit en extra liten varmvatten beredare. Splittens fördel gentemot CTC är att den jobbar i -15 då är det godnatt mer eller mindra för den.Min funkar nu dra huset 165 kvm ca 50kwh inkl hushållsel och 2 barn=bad.Toppförbrukningen på mitt hus är ca 125-130kwh med enbart direkt el vid ca -28grader. Det är lätt att testa att bara köra på el. man bör dock stabilisera i minst ett dygn.Mvh / D
gb79: du och din granne eldar sällan i kaminerna?Vad har du & din granne för rullande årsförbrukning?Var bor ni på ett ungefär?Ni har samma typ av frånluftsåtervinning?Hur hög förbrukning har du & din granne i juni/juli?Hur många kwh eltillskott har du på vp:n?Du har ju (liksom jag) snikvarianten 1225, med en 1245 hade vi haft ännu lägre förbrukningssiffror.