0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För det första, sanyos pumpar stänger av sig automatiskt när det blir -20, så vart dem fått det cop värdet ifrån vet jag inte....För det andra så är sanyos 93 o123 pumpar gamla och på väg ut från marknaden.
Den har väll rätt så hög max förbrukning? typ 2800w eller nått sånt har jag för mig..
Citat från: Frenell skrivet 14 oktober 2009, 16:18:37Den har väll rätt så hög max förbrukning? typ 2800w eller nått sånt har jag för mig..hmm.. ja det stämmer faktiskt... 2700W! men jag hittar inget på hur mycket Panasonicen drar heller för att jämföra, vad är normalt?har fått ett pris på en Panasonic RE9JKE för 11 000 monterat och klart, men då var ROT avdraget medräknat och det kan jag inte använda då vi hyr torpet!
Ja min Panasonic på 5kw har en max förbrukning på 1340watt
Genomsnittsförbrukning/dygn värme/kyla: 1460/1550 W.
Hej Naesstrom,Jag såg din fundering om den nya Coolixen med inverter på Jula. Jag har en sådan pump installerad sedan en vecka och kan dela med mig av mina erfarenheter hittills. Det där med maximal strömförbrukning på 2700W undrar jag om det verkligen stämmer, jag har enligt Clas Ohlsons lilla elmätare inte haft mer än 1400W toppförbrukning än så länge. Då hade jag dragit på fullt flås över 30 grader och det var -3 ute. Jag har idag inte mer än 10A draget där den sitter och det har än så länge fungerat. Det kan ju vara så att den har någon tillskottsvärmeslinga som behövs när det blir kallare ute, men de 2700W som anges trodde den jag pratade med på Jula är en tilltagen standardsiffra.Tiden och den kommande vintern får utvisa hur bra den är, men ännu är jag riktigt nöjd. Den var lätt att installera själv, det enda kruxet var att det var trångt att få dit innerdelen på väggfästet efter att ha kopplat till förlängningsslang på kondensvattenslangen (det måste man köpa själv eftersom kondensvattenslangen som ingår bara är sådär 70 cm).Jag har monterat min ytterdel på ett benstativ på marken för att undvika vibrationsljud och resonanser som man kan få med väggstativ.23 sköna grader inne nu och den tuffar på tyst och bra. Thumbsup