0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Har på mina pumpar traditionell lösning med 75 Watts värmekabel som styrs av en bimetallkontakt. Enligt vad jag fått info om tidigare så ska dessa slå på och av vid vid runt +2. Vad jag av en slump upptäckt är att trågvärmaren var på när utetempen var hela + 7-8. Det är ju mindre bra. Kollade upp lite kring den här typen av bimetallbrytare och fann att tillslag låg runt +4 och att frånslag låg vid hela +12. Detta var den variant som de säljer på Elfa. Är verkligen hysteresen så stor på för alla typer av bimetalbrytare som är lämpliga för styrning av värmekabeln ?VänligenGenki
Citat från: Genki skrivet 11 oktober 2009, 08:13:50Hej !Har på mina pumpar traditionell lösning med 75 Watts värmekabel som styrs av en bimetallkontakt. Enligt vad jag fått info om tidigare så ska dessa slå på och av vid vid runt +2. Vad jag av en slump upptäckt är att trågvärmaren var på när utetempen var hela + 7-8. Det är ju mindre bra. Kollade upp lite kring den här typen av bimetallbrytare och fann att tillslag låg runt +4 och att frånslag låg vid hela +12. Detta var den variant som de säljer på Elfa. Är verkligen hysteresen så stor på för alla typer av bimetalbrytare som är lämpliga för styrning av värmekabeln ?VänligenGenkiTjenare Genki! Instämmer helt med dig här, de här billigare små termostaterna brukar slå till vid ca +5 ºC och slå av vid ca +9-10 ºC och det är ju fullständigt onödigt alltså. Så därför sätter jag alltid upp en separat strömbrytare (numera på insidan av huset) till resp pump som man då själv kan stänga av och på värmekabeln både till pumpen och avfrostningsanläggningen efter behov. Mvh Raffen.
Jag tror att den är 2 meter men 1.5 är värme på;)kan ha fel men det är den "vanliga"
Bästa lösningen enligt mig,och är man inte hemma så får dom stå på.