0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gasbrist?
När man fyller ny gas.är det med olja iden eller hur funkar det?
Citat från: Frenell skrivet 13 oktober 2009, 16:14:43När man fyller ny gas.är det med olja iden eller hur funkar det?Ett problem är att r410a är en sammansättning av 2 olika gaser där den ena är "flyktigare" än den andra.När man har en läcka betyder det att det inte bara är att åtgärda och "höfta" upp med gas till rimligt tryck.Dessutom så kan luft ha tagit sig in i systemet under läckan.Vad man gör är att tömma systemet med ett tömmnings agregat för att få ut kvarvarande gas sedan vacum suger man systemet igen för att sedan fylla på ny gas och väga in rätt mängd.Jag vet att många firmor drar åt kopplingen eller vad det e som läcker och sedan skickar i några hekto gas och kollar tryck så att det ser ok ut, men men.Är den monterad av en kylfirma och såld med garantier etc?
Ne den är monterad av mig själv. och jag kände på kopplingarna så dom satt riktigt.men tydligen inte ändå..Fundera på om koningen kan ha hamnat lite snett när man drog åt den? och sen har den vibretat till sig på något vis? har en bekant som har kylfrima så han skulle fylla gas åt mig,Han skulle Tömma ur den gamla och sen väga in ny och fylla på
Det borde rimligen finnas rätt moment angivna för denna typ av kopplingar. Används inte momentnyckel av proffsen när ackrediterade montage görs ?Det finns en röd tråd genom rätt många olika trådar på forumet där många problem härrör från mindre bra montage av allt för många gör det själv fixare som nog inte riktigt vet vad de håller på med.Nä, anlita fackfolk för hundans gubbar. Det är det enda rätta i de allra flesta fall ! (Ta det inte personligt Frenell )
Sällan kylkillarna erkänner läckage