0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dom har alltså redan gjort det jag länge undrat över varför inte alla tillverkare gör... Att programmässigt bara strypa varvtalet vid utetemperaturer över ca 0 - 5 °C, så får man fin-fin COP på vilken pump som helst...
Jag skulle kunna åta mej att göra en sammanfattande beskrivning av hur testerna går till, baserat på standarden o SPs rapporter. Plus någon slags förklaring på hur resultaten kan eller bör tolkas. Mest i syfte att försöka skingra dimmorna för personer som misstänker eller tror, att det är nåt "fuffelns" som pågår i kulisserna...
Att hitta på en översatt JIS-standard brukar vara stört omöjligt så jag har inte ens orkat försöka.
Annex A(normative)Energy labelling applicationA.1 GeneralThe present standard shall be used to declare the energy efficiency class and to provide performancecharacteristics of air conditioners and heat pumps under the scope of the Energy Labelling Directive2002/31/EC, for both the labelling and the technical documentation. A.2 Rating conditionsA.2.1 GeneralThe rating conditions for which the performance are declared are indicated in this standard and are specified hereafter for each type of product covered by the energy labelling. The performance rating shall be established in accordance with the test procedure of EN 14511-3.
Försökte få klarhet i om det var 100 eller 50% last som gällde för energimärkningen. På Eurovents hemsida kan man kolla alla tillverkares certifierade produkter och energimärkning. Enligt denna tabell är det 50% last som gäller (se COP 5,08 för RAS10 SKVP t.ex. men alla är A klassade ned till 3,6).http://www.eurovent-certification.com/en/Certified_products/Access_by_programme.php?lg=en&rub=04&srub=01&select_prog=AC1&select_partic=201&select_marque=TOSHIBA&select_class=AC1+%2F+A+%2F+S+%2F+R
Citat från: pi.r skrivet 10 oktober 2009, 02:55:30Raffen - Jag tycker det verkar som om nettovärmepumpar rör ihop det lite på sin sida. Jag har förvisso inte läst på hur SPs metod går till, men jag har ju inte sett nånting någonstans i deras rapporter, om "klassning" eller "nominell effekt". Så var nettovärmepumpar får detta ifrån förstår inte jag:Så långt är allt enkelt... men värmepumparnas teststandard följer vissa regler där bl.a max-effekten för både kyla och värme klassar in pumpen att testas vid ett visst effektläge. Detta effektläge är vad som benämns som Nominell effekt.Som jag har uppfattat SPs tester kör dom helt enkelt pumpen till på effekt vid 7/20°C och mäter hur mycke värme man kan få ut (och vilket COP det blir). Den effektern anges i rapporten som "Effekt/Värmekapacitet" för pumpen. - Är det den uppgiften du vill se som "klassning" ? - Sen sänker man effekten till 75% o 50% och mäter respektive COP. Jag tolkar det som du menar, att det SP anger som effekt vid 100% inte är pumpens fulla kapacitet? Att 100% bara är 61% som i fallet RAS-16, som enligt dej ger 8 kW men SP får till 4,9..? - Vem skulle i så fall bestäma hur många % "100%" ska vara? SP eller Toshiba/Ventilationsutveckling..? Hursomhelst, 8 kW för RAS-16 är hypotetiskt önsketänkande... 5,5 kW är som jag ser det Toshibas spec vid 7/20°C. (klartext i http://www.sunnfjordenergi.no/Portals/54/Brosjyre_Toshiba_VP_Komprimert.pdf, underförstått i servicemanualen)Och tills vidare litar jag på SPs värde på 4,9 kW, men du får ge mej några dagar att läsa på SPs metod - om den är offentlig (annars kan jag kanske utnyttja några kontakter jag har där...) Om du har sett uppgiften 8 kW tillsammans med specade drifttemperaturer på 7/20°C (eller 6,1/6,9 kW för RAS-10 -13), så får du gärna peka var...Hej Pi.r! Jo jag håller med dig om att det är så det borde gå till att effekten bara mäts vid de olika temperaturerna med början då vid +7 ºC, men jag är ganska övertygad om att det sker en slags klassning som just bl.a Nettovärmepumpar pratar om i det här fallet. Det här med nominell effekt är iof också viktigt men är ju då ett annat mått på pumpen. Återigen om vi då jämför Toshiba RAS 13 som har klassats in att ge 4,7 kw vid +7 ºC när den egentligen enligt specen ger 6,9 kw, och t.ex Mitsubishi FD25 VABH har klassats in att ge 6,4 kw vid +7 ºC när den egentligen enligt specen ger 6,3 kw. Den nominella effekten är då på de resp pumparna: RAS 13:on 4,2 kw och FD25:an 3,2 kw. Du kan även kolla och jämföra med de andra modellerna dvs RAS 10 och RAS 16 ifh till FD35 OCH FD50.http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/produktbladvppolar.pdfhttp://www.scanoffice.se/pdf/esite_se_mitsubishi_msz-fd25-50vabh.pdfJag har själv mailat Energimyndigheten och ställt lite frågor om testerna av just de här 2 pumpmodellerna Toshiba RAS 13 och Mitsubishi FD25 VABH och frågat hur detta går till, och om det finns någon klassning av pumparna mm mm, men dock utan att ha fått något svar hittills ivf, så har du tillgång till bra kontakter vid den myndigheten så vore det väldigt tacksamt om du kunde hjälpa till och reda ut detta isf Pi.r. Mvh Raffen.
Raffen - Jag tycker det verkar som om nettovärmepumpar rör ihop det lite på sin sida. Jag har förvisso inte läst på hur SPs metod går till, men jag har ju inte sett nånting någonstans i deras rapporter, om "klassning" eller "nominell effekt". Så var nettovärmepumpar får detta ifrån förstår inte jag:Så långt är allt enkelt... men värmepumparnas teststandard följer vissa regler där bl.a max-effekten för både kyla och värme klassar in pumpen att testas vid ett visst effektläge. Detta effektläge är vad som benämns som Nominell effekt.Som jag har uppfattat SPs tester kör dom helt enkelt pumpen till på effekt vid 7/20°C och mäter hur mycke värme man kan få ut (och vilket COP det blir). Den effektern anges i rapporten som "Effekt/Värmekapacitet" för pumpen. - Är det den uppgiften du vill se som "klassning" ? - Sen sänker man effekten till 75% o 50% och mäter respektive COP. Jag tolkar det som du menar, att det SP anger som effekt vid 100% inte är pumpens fulla kapacitet? Att 100% bara är 61% som i fallet RAS-16, som enligt dej ger 8 kW men SP får till 4,9..? - Vem skulle i så fall bestäma hur många % "100%" ska vara? SP eller Toshiba/Ventilationsutveckling..? Hursomhelst, 8 kW för RAS-16 är hypotetiskt önsketänkande... 5,5 kW är som jag ser det Toshibas spec vid 7/20°C. (klartext i http://www.sunnfjordenergi.no/Portals/54/Brosjyre_Toshiba_VP_Komprimert.pdf, underförstått i servicemanualen)Och tills vidare litar jag på SPs värde på 4,9 kW, men du får ge mej några dagar att läsa på SPs metod - om den är offentlig (annars kan jag kanske utnyttja några kontakter jag har där...) Om du har sett uppgiften 8 kW tillsammans med specade drifttemperaturer på 7/20°C (eller 6,1/6,9 kW för RAS-10 -13), så får du gärna peka var...