Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ter om elementen  (läst 25540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #30 skrivet: 03 november 2009, 13:46:29 »
Vad har du för DeltaT över radiatorerna ?
Det kanske är radiatorkopplena som är strypta ....

Installatören gick igenom siffrorna på pumpen och tyckte att de såg bra ut.
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #31 skrivet: 06 november 2009, 22:37:38 »
Vad är det för dimension på rören till elementen?
Möjligen kan dessa vara underdimensionerade för det ökade flödet som ett lågtempsystem behöver. ???

Hur mäter jag det? Med ett vanligt skjutmått där rören kommer upp ur golvet vid elementet?

Någon som kan berätta hur man mäter rördimensionen, är det som ovan?
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #32 skrivet: 12 november 2009, 07:59:41 »
Vad är det för dimension på rören till elementen?
Möjligen kan dessa vara underdimensionerade för det ökade flödet som ett lågtempsystem behöver. ???

Hur mäter jag rördimensionen? Med ett vanligt skjutmått där rören kommer upp ur golvet vid elementet? Är underdimensionering att likställa med för smala rör?

Anledningen till frågan är att jag vill kunna jämföra med andra vp-innehavare då min instalatörs kommentar var att rören är underdimensionerade (det sa han inget om när han besiktigade elementen innan offerten).

Nu när det kommit lite kyla sÃ¥ flera element som en blÃ¥slampa. Inte kul när man investerat 170.000 kr.   :(


104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #33 skrivet: 12 november 2009, 08:33:41 »
En liten nödlösning som kanske inte är så dum är att ställa upp önskat deltaT på varma sidan(Servicemenyn -> Cirkulationspumpar -> Cirk.diff). Den står förmodligen idag på 8 grader. Prova att ställa upp den till 9 eller 10 grader. Min installatör envisas med att den skall stå på 9 och hänvisar till att Thermia har utfört att alla sina tester(eller något sådant) vid 10 graders deltaT. Så prova du att ställa upp den så minskar bruset kanske lite grann om du har tur. På min VP så går CP:n aldrig under 30% under drift så där spelar det ingen roll om jag har 8, 9 eller 10 graders deltaT. Du kan även kolla vilken fart CP:n arbetar med under drift om du går in under Servicemenyn -> Manuell test -> Cirk.pump.
« Senast ändrad: 12 november 2009, 08:43:23 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #34 skrivet: 12 november 2009, 13:36:45 »
En liten nödlösning som kanske inte är så dum är att ställa upp önskat deltaT på varma sidan(Servicemenyn -> Cirkulationspumpar -> Cirk.diff). Den står förmodligen idag på 8 grader. Prova att ställa upp den till 9 eller 10 grader. Min installatör envisas med att den skall stå på 9 och hänvisar till att Thermia har utfört att alla sina tester(eller något sådant) vid 10 graders deltaT. Så prova du att ställa upp den så minskar bruset kanske lite grann om du har tur. På min VP så går CP:n aldrig under 30% under drift så där spelar det ingen roll om jag har 8, 9 eller 10 graders deltaT. Du kan även kolla vilken fart CP:n arbetar med under drift om du går in under Servicemenyn -> Manuell test -> Cirk.pump.

Hej, tack för tipset, har faktiskt provat att dra upp till 9K (intallatören testade) från 8K som enl installatören skulle vara det optimala, men blev ingen förbättring. Kanske ska prova till 10K också.

Ska se om jag hittar cirkpumpshastighet i menyn.
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #35 skrivet: 12 november 2009, 13:41:08 »
Det kan ju som sagt vara så att CP:n redan går på minimum hastighet (30%). Då kommer den inte att sänka hastigheten nå mer även om du ökar deltaT. Så därför är det intressant att veta vad den arbetar på för hastighet vid drift.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #36 skrivet: 12 november 2009, 20:00:20 »
Kollade precis - den står på 30!
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #37 skrivet: 12 november 2009, 20:11:38 »
Då hjälper det tyvärr inte att höja deltaT. Den kommer ändå inte att sänka farten nå mer på CP:n.

Då skulle jag kolla vad du har för deltaT över de radiatorer som låter illa, du får hoppas att det är högt så att du kanske kan öppna den fasta strypningen lite grann. Och har du tur så kanske det börjar låta mindre illa då.
Nu spånar jag lite grann: Kan det kanske vara värt att öppna strypningen på alla radiatorer helt och göra om instrypningen från början. Jag tänkte om det kan vara så att man har strypt alldeles för mycket på många radiatorer. Jag har inga strypningar på mina radiatorer förutom på de som är nere i källaren och 3st radiatorer som är mycket mindre än övriga. Och för mig fungerar det bra i alla fall.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #38 skrivet: 13 november 2009, 00:12:19 »
Eftersom du hör när kompressorn startar och stannar i elementen: är den ansluten med flexslang mot värmesystemet?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #39 skrivet: 13 november 2009, 07:20:42 »
Jag hade också problem vid installation och då visade det sig att de Danfosstermostaer som var monterade på elementen har en instrypning om man lossar termostathuvudet.

När jag öppnade termostaten fullt och trodde att jag hade 100 % öppet så var det bara 60% öppet eftersom den var nedstrypt under termostathuvudet.

Sök på forumet så hittar du bilder hur det ser ut med instrypningen.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #40 skrivet: 13 november 2009, 09:15:46 »
Lubbis; detta om dina termostater låter intressant. Jag har nämligen problem med högt VB-delta på min Bosch och en av spekulationerna från forummedlemmarna är att jag har ett dåligt flöde i mitt radiatorsystem trots att jag öppnat alla termostater fullt. Är inte helt säker men tror att jag har Danfoss nämligen..

Hur sitter piggen under termostathuvudet fast om du tar bort huvudet?

Söker..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #41 skrivet: 13 november 2009, 11:29:26 »
Jag har förhoppningsvis PDF-filen hemma i datorn men man lossar insexen och lyfter bort termostathuvudet. Det sitter sedan en ring som man lyfter på och kan flytta runt. På själva kopplet finns sedan en gradering som jag tror var 1-6 och N för fullt ös.

Passa även på att försiktigt motionera själva ventilen genom att trycka in den försiktigt för det har hänt tidiagare vid oljeeldning att den hängt sig i halvöppet läge.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #42 skrivet: 13 november 2009, 14:53:41 »
Jättefint, posta gärna den om du har möjlighet  :)

Hittade ett par intressanta trådar i ämnet
(http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16174.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17807.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17555.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21760.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19625.0)

så det är väl bara att röra sig hemåt och se ifall det finns några liknande saker på mina radiatorer... har iaf motionerat piggen under termostathuvudet så det är ett flöde genom alla element nu.

Tyvärr lite dÃ¥ligt ändÃ¥ kanske iom att jag har larm om högt VB-delta  Sc:,h
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #43 skrivet: 13 november 2009, 22:11:09 »
Så här ser det ut på mina ventiler, se längst ner på sidan 2 http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad gregårio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #44 skrivet: 13 november 2009, 22:35:27 »
Hej jag heter Gregårio.
 :-\Jag undrar om  det rekomenderas att skaffa en värmepump?!
Hitills har jag hafft det lite kyligt i mitt hus.
Tacksam för svar! /Gregor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!