0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Min hemmasnickrade teori:Med slinga borde man kunna tjäna på att trimma in flödet försiktigt tills returtempen från slingan blir så låg som möjligt, dvs anpassa flödet efter slingans överföringskapacitet mot omgivande vatten.Sänker man flödet för mycket får man inte kallare vatten in till kondensorn (kallt vatten in ger lägre kondenseringstemp = bra), utan hindrar bara VP från att lämna av all värme i kondensorn (högre kondenseringstryck = kompressor måste jobba hårdare). Lite lurigt blir det med stående slinga och skiktad tank eftersom slingans överföringskapacitet borde sjunka vartefter tanken laddas, dvs det spelar roll när man trimmar in. Perfekt för alla lägen blir det aldrig om man inte har varvtalsreglerad cirkpump. Finns säkert motsvarande effekter i kondensorn som bör beaktas så att systemet som helhet är optimalt intrimmat. Tycker också att delta över VP verkar högt, normalt rekommenderas väl sällan mer än 10* delta? /R
Pluto, om jag tittar på snitteffekten från VPn så är det samma för mig men iallafall i mitt fall så är det för att förångaren frostar på som värst vid +-2*C och uteffekten faller då ganska snabbt.Avfrostningsbuggen är något annat
Sänkte flödet på cirk.pumpen (från 3-1) från min Sfinx11 till solslinga tank och fick bättre verkningsgrad.. Har fram till nu trott att största möjliga flöde gav högst effekt..