Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Sfinx Solar pump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
59
[
60
]
61
...
84
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Sfinx Solar pump (läst 492469 gånger)
0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
gossen
Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1054
Karma +0/-0
gossen
SV: Sfinx Solar pump
«
Svar #885 skrivet:
01 maj 2013, 09:42:19 »
Citera
Givarkablen kan man klippa och skarva med vad som, jag har använt högtalarkabel och gammal telefonkabel utan några märkbara avvikelser.
Jag är inte riktigt med på hur du kan ha givaren på röret mellan tank och vp, kallnar inte det röret väldigt fort efter att cp stannat eller kör du cirkulationspumpen hela tiden?
Loggat
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm
Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556
Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål
<12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.
. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh
hobbymekk
Kan värmepumpar
Stad/land: Borås
Antal inlägg: 158
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
hobbymekk
«
Svar #886 skrivet:
01 maj 2013, 20:59:23 »
Citera
Jag hade antennkabel liggande så det fick det bli!
Men jag hade fått fel resistans för höga tempen så jag fick vänta med inkopplingen.
Tankgivaren sitter på röret och det är välisolerat så det håller tempen. Dessutom verkar det vara viss självcirkulation. Men jag funderar på om det varit bättre att ha röret oisolerat för att inte hamna i denna avfrostningsproblematik...
Loggat
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)
Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #887 skrivet:
02 maj 2013, 08:22:37 »
Citera
En lite lustig iakttagelse, när jag kopplade in termostaten stängde jag bara av pumpen med den lilla knappen i panelen.
Eftersom jag hade fel resistans så fick pumpen signal att det var noll grader i tanken och då startade pumpen fastän den var avstängd!!! Så panelen visade inget målvärde (den är släckt när pumpen är avstängd) men alla symbolerna för aktiv pump var tända och pumpen jobbade.
Loggat
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)
Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP
gossen
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
gossen
«
Svar #888 skrivet:
02 maj 2013, 08:33:26 »
Citera
Det var ju en kul iaktagelse, jag har hört att cirkulationspumpen har gått igång när jag har pillat med givaren men jag kan inte minnas pumpen startat. Kanske har jag inte haft fel värde tillräckligt länge eller så har jag bara missat att den kört.
Det är ju iallafall bra att den startar om den ser att tanken är nere på 0grader så att inte hela huset fryser sönder pga att man råkat stänga på knappen innan man åkte på semester.... Undrar till vilken temp den hade värmt till om den fick fortsätta gå.
Loggat
Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556
. Blev 11533kwh
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #889 skrivet:
07 maj 2013, 08:09:05 »
Citera
Eftersom pumpen fortfarande fryser ihop så mailade jag sfinx.
Då fick jag dessa inställningar som svar:
C8=+5 (hade jag redan)
b4=1 (hade jag redan)
d3=2 (hade jag redan)
d4=15 (jag hade 20 grader)
börvärde 35 (jag hade 20 grader)
Kan verkligen dessa ändringar hjälpa?? Att sänka stopptemperatur för avfrostning kan jag ju inte tänka mig hjälper ett dugg, snarare blir det värre.
Att höja börvärdet så pumpen får jobba mot högre vattentemp kan ju hjälpa om det finns något inprogrammerat specialbeteende om vattnet i tanken börjar bli kallt.
Verkar som jag måste rota fram mer motstånd och se till att koppla in den externa termostaten.
Det är ju tråkigt att en pump som skulle kunna fungera bra fallerar på dålig dokumentation och någon programmeringsbugg... Den har ju kostat rätt mycket i elström nu på sistone...
Loggat
gossen
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
gossen
«
Svar #890 skrivet:
07 maj 2013, 08:19:45 »
Citera
Nej, det kommer inte att hjälpa.
Jag tror att du gör bäst i att fixa det där motståndet, men du skulle även kunna testa att sätta din utegivare på ett varmare ställe. På senare pumpar är den inflyttad till elektroniken, det ska tydligen funka ibland.
Ett annat sätt du kan göra med din termostat är att istället för ett motstånd så sätter du sfinx tempgivare på den ena positionen , dvs om du har motståndet som ger ~45*C så växlar du mellan 45*(motstånd) och originalgivare (typ<30* för dig?) med pumpen inställd på 40*C i börvärde.
Jag har pratat med och skickat kompletta loggar och filmer på pumparnas beteende till sfinx i helgen, förhoppningsvis är kineserna igång med att leta bugg nu...
Loggat
. Blev 11533kwh
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #891 skrivet:
07 maj 2013, 10:42:49 »
Citera
OK man kan hoppas.
Tills dess får jag leta rätt på rätt motstånd att koppla till externa termostaten... Upptäckte att jag tagit 33kohm istället för 3,3kohm.. Då blev det fel "temperatur".
Så rota i lådan igen och koppla om...
Loggat
sege
Expert på värmepump
Antal inlägg: 663
Karma +3/-1
sege
«
Svar #892 skrivet:
09 maj 2013, 09:03:46 »
Citera
Helt uselt att den där buggen finns överhuvudtaget, den borde ha varit fixad för länge sen. Helst med ny firmware till befintliga kunder som märkt av den för det förstör verkligen all möjlighet att köra med hysteres över 2 och även då åker jag på den gång på gång med usel verkningsgrad som resultat.
Nu kör jag, med stor hjälp av gossen(!), egen styrning som växlar mellan 15 och 55 grader och pumpen ska nog avfrosta så fint så fint.
Dessutom kör jag nu mysigt flytande temperatur i undre halvan och skapar finvarmvatten i övre väldigt sällan. Efter att detta blev klart har varit konstant sol och pumpen har gått en gång eller nått. Typiskt!
Loggat
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.
2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
gossen
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
gossen
«
Svar #893 skrivet:
09 maj 2013, 10:37:38 »
Citera
Nu är temperaturen säkert så hög ute med att avfrostning aldrig görs, men det finns ju risk för kalla nätter fortfarande...
Jag tror inte att problemets uppförande har varit tydligt för sfinx och det är inte helt självklart hur man skall få fram det, och när det inträffar är det väldigt lätt att luras så man tror att det beror på att d4 (förångargivaren) blir för varm under tryckutjämningen (vilket aldrig sker med extern styrning).
Jag meckade ganska mycket för att säkerställa att det var missade avfrostningar pga skillnaden mellan tankvärde och börvärde, bla bytade jag utegivare respektive förångargivare till fasta motstånd så att jag garanterat visste att tenperaturen inte ändrades.
Förhoppningsvis så vaknar kineserna och kan hitta/åtgärda buggen.
Jag personligen kommer inte att återgå till att använda originalstyret hur bra det än funkar då jag gillar min flytande kondensering
Loggat
. Blev 11533kwh
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #894 skrivet:
09 maj 2013, 15:48:55 »
Citera
Har man väl börjat mixtra med tempgivaren kan man lika gärna fortsätta och sätta på lite mer styrning där så man kan ordna flytande kondensering eller med hjälp av styrda shuntventiler skifta till bara varmvattentillverkning sommartid osv...
Jag funderar lite på om buggen även är beroende av temperaturen på vattentemp in och ut ur pumpen?
Vad är det för minne i pumpens styrning? Ligger programmet på ett separat E-prom som man kan plocka ur och läsa av??? Jag har tidigare gjort lite reverse engineering på Bosch LH jetronic insprutningar och detta kan ju knappast vara värre, om man bara kommer åt att läsa ut programmet...
Loggat
gossen
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
gossen
«
Svar #895 skrivet:
09 maj 2013, 16:08:14 »
Citera
Jag har för mig att det sitter en Freescale processor och minnet ligger internt i denna, nuvarande programkod kan vara spärrad så att det inte går att läsa ut binärdatat. Det finns en 4-polig plint med 2,54 delning som jag antar är programmeringspinnarna.
Som jag ser det så vill jag inte mecka med originalstyrningen då det kan sätta säkerhetsrutiner ur spel(och garanti), tankgivaren är dock inte en av dom kritiska styrningarna då både "vatten-ut givaren" i pumpen och pressostaterna skulle skydda i ett nödfall då det innebär fara för pumpen.
Ett alternativ till min nuvarande styrning skulle förr vara att kommunicera via gränsnittet ute/innedel genom att avkoda protokollet, men nuvarande lösning känns som att det fungerar så bra och enkelt att allt annat kräver onödigt mycket jobb utan att ge något mervärde.
Jag tror inte buggen bryr sig om temperaturerna in/ut ur pumpen mer än hysteresen, då borde jag ha sett problemet vid några andra tillfällen.
I sommar kommer jag att sätta in växelventiler för att kunna styra över pumpen till varmvattenberedning, var på posten(ICA..) igår och hämtade ventiler, en termostat och elektriskt motorstyrning till den ena trevägsventilen
En del rördelar, kopplingar och adaptrar kommer att inhandlas så snart som möjligt. Sedan är det dags för inkopplning och initiala tester...
Loggat
. Blev 11533kwh
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #896 skrivet:
09 maj 2013, 20:19:42 »
Citera
Ok, det låter enklast att hålla sig i skinnet. Men springer man på en havererad pump för väldigt låg peng kanske man plockar kortet för närmre analys...
Men det verkar som att man kommer väldigt långt med att tricka med tankgivaren.
Loggat
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #897 skrivet:
09 maj 2013, 21:26:35 »
Citera
Men på sidan 52 och framåt i detta dokument:
http://us.sanyo.com/dynamic/LinkListingItems/Files/09KH12%20W%20X-1.pdf
så finns många tips på saker om man vill programmera egen styrning...
Även hur man känner igen att utedelen håller på att frysa igen...
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13352
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #898 skrivet:
10 maj 2013, 12:04:39 »
Citera
Den metod för att detektera påisning som beskrivs där verkar lite onödigt komplicerad. på min VP sitter det två tempgivare - En på gallret utanför förångaren som mäter temperaturen på luften som sugs in och en som mäter temperaturen på köldmediat som lämnar förångaren. Om skillnaden mellan dessa två temperaturer blir för stor så triggas avfrostningen.
Rent programmeringstekniskt är det lättare att mäta ett par värden och fatta ett beslut än att hålla reda på en trend över tiden och fatta beslutet när en viss process har pågått en viss tid...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
hobbymekk
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
hobbymekk
«
Svar #899 skrivet:
10 maj 2013, 15:19:04 »
Citera
Jo det har du rätt i, en tempdiff får du fram direkt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
59
[
60
]
61
...
84
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Sfinx Solar pump
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 689
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
ErikB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info