0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Ok redan nu vi 7-10 minus kan jag berätta att värmepumpen inte levererar det som behövs för mitt hus, har nitton grader nuDet kan man förmodligen inte klandra pumpen för det då det i princip saknas isolering på vinden och jag känner hur det blåser om fötterna i källaren.Jag får räkna lite baklänges på vad mitt effektbehov egentligen är.Vanligtvis gör man väl sådant INNAN man köper pumpen ThumbsupOch före man köper pumpen tar en förnuftig och rationell människa och isolerar vinden.Och före det så kollar man listerna runt fönsterna.
Är inte en fläktkonvektor ganska dyr...?
Citat från: larryd skrivet 04 december 2009, 10:04:22Är inte en fläktkonvektor ganska dyr...?Nej jag tycker inte att en fläktkonvektor dyrom man ska jämföra med en fläktkonvektor som klarar av att avge 3450w så kostar den 4230:- på rinkaby medans en L/L QC (Jula)som avger 3520w kostar 5995:-Ström förbrukningen på på fläktkonvektorn 42wförbrukning L/L QC pump ca 900-1000w
Jag tänkte avakta lite tills jag vet hur mitt kamin projekt fungerar och sfinx kommer börja sälja fläkt konvektorer inom kort som kommer ligga runt 2500kr om jag minns helt fel och det är ju ganska rätt i pris eftersom drifts kostnaden blir lägre gentemot att köpa en billig luft luft,speciellt när jag dockat kaminen emot ack tanken.Tror den kommer ge 5.5 kw på högsta flöde men då vet jag inte vilken framlednings temp den vill ha iofs...
Skrivet av: peptkInfoga citatJag kan säga vad proffsen skulle säga.-Köp ett beprövat märke, gärna svensktillverkat om du vill undvika trubbel.Chansa inte med gamla prylar utan riv ut hela pannrummet och köp allt nytt.Det hade jag sagt om jag varit värmepumpsinstallatör och inte privatperson som ska köpa prylarna.Misstänker att sfinxen framförallt köps av privatpersoner, dom rörisar jag känner skulle inte ta i en värmepump för 15.000Om pålägget är 10% på värmepumpen säljer jag hellre en för 45 än 15Den som lever får se vem som hade rätt.