"Jag har sökt uppskatta värmebehovet i huset genom att de sista dagarna endast uppvärma med elpatron.
genom att ha utgått från definitionen av k-värde - Wh/(h*m2(ytterväggar=ytan)*Delta T) där delta Delta T är differensen mellan yttertemp och innertemp. K-värde är ett mått på värmeförlusterna genom en yta(läs hus)..."
Tack för dina svar!
Jag vill göra några tillägg.
I den formel jag använt får jag betydligt stabilare värden om jag använder yttertempen de senaste 3 dagarna (i stället för aktuell mätdag) o det är kanske självklart...det tar ett tag för kylan(i mitt fall mellan 0 och c:a -5/-9 grader) att påverka ett stort hus. Nu ligger mina 4 mätvärden mellan 195-200
Jag har inte tagit hänsyn till antal personer i huset ev. tvätt o matlagning.. så mina värden är en sorts minimivärden.
PÃ¥ SMHI's hemsida finns klimatdata att ladda ner:
http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/Jag valde dygnmedeltemperatur. Fick data för de senaste 21 åren för Växjö=Småland.
Slår jag ihop dec-jan-feb ser jag att 50% av dagarna ligger mellan +3 / -2 grader
och att 95% är mellan +6 / -10 grader.
Under alla dessa 21 år (=7671 dagar) har jag bara 91 dagar(på året) kallare än <=-10 grader eller bara 1.2% = i snitt
4 dagar/år. Tror att timdata visat som kallast -21.Kallaste dygndata är -16
Köldknäppar har dock en tendens att komma i rad en 2-3-4 dagar - här nere. Då påverkas ju huset mer.
Fast jag har ju helt glömt bort huvudsyftet, för mig, att köpa en vpump.
Att ha en backup till elpatron o cirk.pump då vi åker bort under vintersäsongen SAMT ge en mer jämn tempkurva i huset under dygnet då jag vedeldar. Mornarna blir kalla eftersom jag stänger shunten på kvällen för att ha varmvatten på morgonen...
Det känns nu dumt att kosta på en hygglig vp för 20-25k för kanske inom en nära framtid måste pannan (1984)bytas o då ligger ytjordvärme nära till hands, kanske. Luftvärmepumpen blir då överflödig o sannolikt dyrare att använda än jordvärmen?
Så kravet eg. är att pumpen kan ge en 6-8 grader i huset vintertid(så länge cirk.pumpen fungerar) samt 17-20 under vår o höst och inte som de flesta husägare:ha en pump som ger c:a 20 under vintern o som är huvudkälla för uppvärmning.
Så nu får jag göra helt om och börja titta i andra änden av pumpmarknaden! Mindre pumpar, bottenytan är ju 90m2, och där blir priset mer avgörande.
Det känns lite knepigare att välja "lagom" i denna situation?