0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag får inte upp temperaturen i övre delen av pannan (VV-delen) till mer än 48g, även under sommardrift (då pumpen jobbar mellan 50g – 55g). Vidare så sjunker tempen i VP-delen snabbet efter att pannan stängt av, det är i stort sett nere på 54g direkt efter stopp, och sjunker ganska snabbt neråt vidare. Så jag har även tycker jag ganska många starter per dygn. Hetgasen ligger runt 90-95g vid stopp. Pumpen verkar ha ganska lätt att komma upp i temp, iaf på sommaren. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar, men om man jämför med en rimlighetskalkyl (Tid x Effekt = massa x (diff temp) x värmekapacitivitet Om min effekt är 7 kW, 150 kg vatten att värma 5 grader (50 till 55) och 4,2 i värmekapacitivitet, dvs Tid x 7 = 150 x 5g x 4,2 ger Tid = 450 sek eller 7,5 minuter. Jag skulle nog säga att det går snabbare vilket jag tolkar som att inte allt vatten värms 5 grader (tyvärr kan jag nog inte tolka in att pumpen levererar 20 kW…)Jag har sett någon annan tråd som beskriver liknande problem där man föreslår att kanske tempgivaren för VP delen sitter ”fel”. Hur kollar jag det rent praktiskt? Var ska den sitta? Gäller garantin om jag öppnar plasthöljet? Kan jag flytta den själv?Sen har jag lite allmänna funderingar också• Delta T, kan man mäta det med hjälp av pumpen, dvs i någon meny?• Finns det någon mer statistik än den som finns under historia med och utan 372?• Kan man få ut COP från hetgastempen, ev i kombination med brine? Finns det något diagram tillgängligt?• Jag har sett KB som förkortning ibland, men vad betyder det?• Jag har sett lite positivt om ”elementfläkten”, håller ni med? Då kan jag i kombination med tilläggsisolering av vinden få ner lutningen på min kurva, tror ni jag kommer att få mer problem med vv då?Jag kör med 0kW elpanna, 55g lutning och 2g justering, 6g diff start stop och 10 min startfördröjning,
Ja prova det...jag ändrade till 7 ºC o det blev helt klart bättre..
Jag har haft ca 20 starter per dygn under sommarkörning, då pumpen gått ca 50 min. Det ger en genomsnittligt tid på ca 2,5 minuter, eller ungefär en tredjedel enligt beräkningen ovan. Det skulle ge mig en temphöjning på 1-2 grader per gång...Just nu idag har jag framlednig, och jag kollade just när pumpen gick upp till 55, inom 10 sek ner till 54, 53 efter ca 25 sek och 52 inom totalt 1 minut. vv-Pannan, var hela tiden 44 grader, men hann gå upp till 45...
Ett alternativ till att flytta temp-givaren har jag funderat på om det skulle vara att höja max arbets-temp till 56 eller 57 grader. Som jag ser det skulle det ge ungefär samma resultat som att flytta temp-givaren till en annan position, dvs att det blir 1-2 grader varmare på de andra ställena i systemet. För i ditt system kullabacken, så måste ju det vara varmare där du hade temp-givaren innan än där den är nu? Eller är jag ute och cyklar??? Jag vet inte vad ni andra har för kondenstemp vid 55g, jag ligger iaf runt 90-95 (92 nu senast, 6/3 grader på in/ut brine, larmet är inställt vid 127g och jag tror inte jag har ändrat det). Det borde vara ett tecken på hur motsvarande varmt ni har vid min temp-givar-placering. Är det någon som har provat det? Intressant vad som blev bättre för dig nyland...Jag ska säga att tempen i pannan gick upp till 47 när VP tempen hade sjunkit till 50, men jag kan ju omöjligt få upp den till över 50 med nuvarande system...
"när VB-cp (värmebärar cirkulations pump) startar så blandas vattnet i tanken."hur vet jag när den startar? Syns det i någon meny? Måste jag ta bort plashöljet för att kolla vad den står på, den ser ut i min manual att sitta under själva pannan.
Nu har jag tagit bort fronten, VB-cp står på II.Laddpump är "till" när kompressorn går.