0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har precis varit på väg att beställa en Mitsubishi Q-heat 630. Såg dock i morse ett erbjudande på en Electrolux ESD12HRA för strax under 12 000 inkl. installation och efter ROT - det är drygt 3 000 kr under Mitsuns pris. Är Electroluxen en bra maskin till det priset? (Jag bor i Sthlm i ett 1-planshus på 124 kvm och ligger på c.a 25 000 kwh/år...). Vad skulle ni välja och varför?
Behöver dina 124kvm 25000kWh värme per år ?... Det måste vara med allt.
Citat från: MGKea skrivet 23 september 2009, 12:21:43Behöver dina 124kvm 25000kWh värme per år ?... Det måste vara med allt.Absolut, det är hela energibehovet..värme är väl gissningsvis 18 000 till 20 000 kwh.Har sett lite olika siffror på Electroluxen vad gäller maxeffekt, i Energimyndighetens test är den på 4,4 kW, på andra ställen läser jag att den är på 6 kW... får kolla upp det där....
Citat från: tiso skrivet 23 september 2009, 12:45:15Citat från: MGKea skrivet 23 september 2009, 12:21:43Behöver dina 124kvm 25000kWh värme per år ?... Det måste vara med allt.Absolut, det är hela energibehovet..värme är väl gissningsvis 18 000 till 20 000 kwh.Har sett lite olika siffror på Electroluxen vad gäller maxeffekt, i Energimyndighetens test är den på 4,4 kW, på andra ställen läser jag att den är på 6 kW... får kolla upp det där....En modern familj förbrukar ca 7000kWh i hushållsel, lägg till ca 4000kWh i varmvattenförbrukning.(om du har en rel. ny varmvattenberedare, annars ca 5000kWh)Värmebehovet borde i det här fallet bli ca 14000kWh/år. (om ni är en familj)
Hej MGKea! Ja det är väl ändå märkligt att Electrolux ESD12HRA med cop 4 ger mer i värme vid -15 ºC än vad Electrolux EXH12HX1W med cop 5 gör vid samma gradtal och när båda pumparna är på 6,0 kw i maxeffekt, eller också är det väl just därför?? Sen skall man ju inte bry sig så mkt om Cop-värden egentligen det vet vi ju. Sen med risk för att väcka onödig debatt så kan man väl undra lite hur de här effekterna mäts och räknas ut egentligen hos Energimyndigheten?? För detta måste väl hänga ihop med inklassningen av pumparna då givetvis, t.ex kanske någon omräkningsformel som räknar ut/ned värdena vid de olika lägre temperaturerna kanske?? Electrolux ESD12HRA klassas in med en maxeffekt på 4,4 kw vid +7 ºC och Electrolux EXH12HX1W klassas in med en maxeffekt på 3,9 kw vid +7 ºC och då förstår man ju iof skillnaderna i Cop-värdet mellan pumparna, men specen för båda pumparna säger annars 6,0 kw i maxeffekt vid +7 ºC Tittar man på ME 25:an så säger specen 6,3 kw i maxeffekt men den klassas in i testet på 6,4 kw vid +7 ºC Mvh Raffen.
Hej MGKea! Ja jag håller med dig om att det trixas ju en väldig massa av tillverkarna för att kunna klassa in pumparna i lägre effektklasser än vad de egentligen är kapabla till, och då antagligen för att kunna visa upp ett högre Cop-värde Vilket inte är så särskilt viktigt egentligen enligt min uppfattning. Det är väl självklart att om man klassar ned pumpen med ca 1-2 kw i maxeffekt vid testets starttemperatur +7 ºC så räknas ju denna värmeeffekt stadigt nedåt sedan med sjunkande skala och utetemperaturer, så frågan är väl då vad de olika slags luftvärmepumparna av de olika pumpfabrikaten ger egentligen om de skulle klassas in med deras resp specade effekter vid +7 ºC ute och +20 ºC inne?? Jag funderar också på att ta kontakt med Energimyndigheten för att få reda på hur det egentligen förhåller sig med detta förfarande. Mvh Raffen.
Det är väl självklart att om man klassar ned pumpen med ca 1-2 kw i maxeffekt vid testets starttemperatur +7 så räknas ju denna värmeeffekt stadigt nedåt sedan med sjunkande skala och utetemperaturer,
Citat från: Raffen skrivet 23 september 2009, 13:07:46Besvära dig inte med att ringa eller maila. De svarar inte. Men om du skickar ett brev med snigelposten så måste den diarieföras.... Tror de ligger under förvaltningslagen och kan bli riktigt uppsnuvade om de missbrukar detta. Bäst för dom om de svarar.