0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja nu skall vi inte dramatisera detta ännu Ubbe eftersom som du mkt riktigt påpekar så har jag ju inte något färdigt underlag ännu, och jag sa ju också att: "mitt försiktiga grundtips/gissning: inte under ca 400-500:- kr i årlig besparing ivf för min del för bara källarpumpen" vilket då just menades som en försiktig och lågt räknad uppskattning i det här fallet.
Med ett lägre värmebehov under vårvintern/våren och hösten/senhösten så har jag kört min pump i bostadsvåningen på ganska exakt 1,0 kwh (0,95-1,05 kwh) på ca 8 timmar under natten och morgon vid temporärt värmebehov under denna tid på dygnet, och mellan ca 3-3,5 kwh för ett helt dygn (vid kallare eller råare väderlek), och det tror jag faktiskt inte att du kan komma i närheten av med din ME-pump Ubbe. Wink Smiley
Ubbe0, jag misstänker att du i din enkla beräkning har missat en hel del av besparingen vilken ligger i att inte behöva "driva upp" tempen (få en zick-zack mönstrad graf på temp över tid). Min enkla magkänsla är att du får i alla fall dubbla dina siffror pga detta.Jag misstänker att sanningen ligger någonstans mittemellan vad ni säger båda två. Ska bli intressant att se vad båda era mätningar ger.