0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med de priser du har fått och ytan som ska värmas är mitt råd då ME Q-HEAT 450."Toshiba ras 10 polar 2 19260kr"Det måste vara typ 21926 kr antar jag (väldigt exakt pris isf). Nog för att Toshiba ibland verkar betinga ganska höga priser iofs, men +200k kr låter lite väl i överkant. ;-)
han menar nog andra generationens polar...dvs. TOSHIBA RAS10 POLAR2 PRIS: 19260KR...
Citat från: Oskar P. skrivet 21 september 2009, 19:40:56Detta med låg värmeavgivning och vad det skulle kunna ge i besparing per år och per pump ställer jag mig tveksam till. En enkel beräkning jag gjort i tidigare tråd med några rimligt uppskattade siffror (enligt min bedömning) visade på (som mest) ca. 200 kr per år. Rimligare är nog som max. kanske mellan 50-100 kr per år och pump.Men det är min uppfattning angående detta och den kan ju vara fel iofs.
Citat från: Ubbe0 skrivet 21 september 2009, 17:52:25Q-heat 450 vet jag inte mycket om, är det nån av GE pumparna?
Citat från: Oskar P. skrivet 21 september 2009, 19:40:56Citat från: Ubbe0 skrivet 21 september 2009, 17:52:25Q-heat 450 vet jag inte mycket om, är det nån av GE pumparna?Hej Oskar P! Här är en beskrivning över nämnda pump, också en väldigt hög minsta värmeavgivning på 1300 watt, ( Värmekapacitet 1,3-4,5 kw) http://www.hallbacks.se/?pid=395771Mvh Raffen.
Utan att på något sätt fastställa någonting nu så är mitt försiktiga grundtips/gissning: inte under ca 400-500:- kr i årlig besparing ivf för min del för bara källarpumpen, det tror jag att jag redan kan lova dig nu.
köra pumpen med en låg kontinuerlig värmeavgivning på därmed det effektivaste möjligaste sättet och därmed då i bästa fall också det högsta cop-värdet givetvis
En enkel beräkning jag gjort i tidigare tråd med några rimligt uppskattade siffror (enligt min bedömning) visade på (som mest) ca. 200 kr per år. Rimligare är nog som max. kanske mellan 50-100 kr per år och pump.
Citeraköra pumpen med en låg kontinuerlig värmeavgivning på därmed det effektivaste möjligaste sättet och därmed då i bästa fall också det högsta cop-värdet givetvisRaffen,Har du gjort några mätningar som visar ditt COP vid så låga effekter? Jag har mycket svårt att tro nämligen att du bara får bättre och bättre COP ju lägre effekten blir. COP går ju upp när vi går neråt i effekt från höga effekter men förr eller senare kommer förlusterna bli så pass stora att COP vänder ner.Citera