Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Privatinstallation och straff ?!  (läst 38983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #75 skrivet: 23 oktober 2013, 11:36:01 »
Jag frågade naturvårdsverket och fick till svar att lagen gäller alla oavsett yrkesmässigt arbete, GDS eller kompisjobb. Jag hålller med om att lagen är lite luddig och det blir ju inte lättare när det helt saknas prejudikat... Men, om lagen skall prövas av en domstol så är Naturvårdsverket den instans som kommer att tillfrågas, så jag utgår ifrån att deras svar ligger ganska nära verkligheten.


Vårt uppdrag är att:

    Ta fram kunskap och underlag som används för att utveckla vÃ¥rt eget och andras miljöarbete
    Bidra till att utveckla miljöpolitiken genom att ge regeringen bra beslutsunderlag och genom att skapa drivkraft i arbetet inom EU och internationellt
    Genomföra miljöpolitiken i samverkan genom att agera sÃ¥ att miljöbalken ska följas och miljömÃ¥len uppnÃ¥s.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #76 skrivet: 23 oktober 2013, 11:42:25 »
Varför måste en domstol tillfråga NV?
Man har väl en lag att följa..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #77 skrivet: 23 oktober 2013, 11:46:39 »
Alla lagar måste tolkas. Iallafall tills det finns prejudikat/praxis att följa. Då frågar man den som har tagit fram underlaget för lagen hur dom tänkte och i det här fallet är det till stor del NV.
Domstolarna dömer i princip aldrig efter den exakta ordalydelsen i lagtexten...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #78 skrivet: 23 oktober 2013, 11:50:40 »
Mmm, vilken otur att de som tänkte gjorde det så dåligt så de inte kunde skriva på ren svenska..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #79 skrivet: 23 oktober 2013, 12:07:51 »
"Första och andra styckena gäller inte stationära enhetsaggregat som innehåller mindre än 3 kilogram f-gaser. Förordning (2009:1432)"

Det är alltså bara läckagekontrollen som inte behövs om det är mindre än 3 kg f-gas. Övriga krav på certifieringar, etc, gäller oavsett gasmängd. Många tolkar den skrivningen som att det är fritt fram för privatpersoner att installera värmepumpar med mindre än 3 kg gas...

Det 'förberedande arbetet för lagstiftningen' innebar väl att man frågade Naturvårdsverket och berörda branschorganisationer (SVEP). N-verket vill så klart förbjuda allt, och SVEP vill så klart skydda sina medlemmar och förbjuda allt gör-det-självarbete.

Det är inte korrekt. Där finns inte ett forbud mot att installera/servicera ect. en anlägning. Men pÃ¥ anläg som installares, bygges om eller göres ingreb i köldmediesystemet eller pÃ¥ anläg som inte är stationära enhetsanläg med mindra end 3kg f-gas krävs läkagesökning vid f, enligt §23. Till denna läkagesökning krävs cetifikat.  AltsÃ¥ du kan installera, servicera, bygge om och göra indgreb, men om krävs läkagekontrol mÃ¥ste den göras av en som har certifikat.  Läkagekontroll krävs vid installation av alle anlägninger men inte pÃ¥ stationära enhetsanläg som som har mindra end 3 kg. f-gasor. 

Bemärk om nogen skulla tveka enbart certificerede får mekke med HCFC (freon ect) anlägninger enligt §31
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

Utloggad Phpost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö tragten
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #80 skrivet: 23 oktober 2013, 12:33:39 »
Jag frågade naturvårdsverket och fick till svar att lagen gäller alla oavsett yrkesmässigt arbete, GDS eller kompisjobb. Jag hålller med om att lagen är lite luddig och det blir ju inte lättare när det helt saknas prejudikat... Men, om lagen skall prövas av en domstol så är Naturvårdsverket den instans som kommer att tillfrågas, så jag utgår ifrån att deras svar ligger ganska nära verkligheten.


Vårt uppdrag är att:

    Ta fram kunskap och underlag som används för att utveckla vÃ¥rt eget och andras miljöarbete
    Bidra till att utveckla miljöpolitiken genom att ge regeringen bra beslutsunderlag och genom att skapa drivkraft i arbetet inom EU och internationellt
    Genomföra miljöpolitiken i samverkan genom att agera sÃ¥ att miljöbalken ska följas och miljömÃ¥len uppnÃ¥s.

Klart att lagen gälder alihop  :) Detta är en selvklarhet....  tOOmten Men det som gälder är det som stÃ¥r i lagen. Inte andet. Kan inte bliva dömt for noget som inte stÃ¥r i lagen. Selv i Sverige. Änders kommer problemer med Europadomstolen och menneskerättsdomstolen och sikkart ocksÃ¥ EF/EG/EU Domstolen. Det fremgÃ¥r inte av lagen at du inte fÃ¥r installere ect. ett anläg som  som inte indeholdär Hcfc gasor.
Kom dessutom  till att fundera pÃ¥ et andan problem. EG forördningen 842/2008 artikel 14 noterar att "fÃ¥r medlemsstatarne bibehÃ¥lla eller införa strängare skydsÃ¥tgärder  .... med avseende pÃ¥ artiklerna 7, 8 och 9. "  Det fÃ¥r betyda att medlemsstatarna inte fÃ¥r införa strängare skydtÃ¥tgär pÃ¥ andra artiklar.... kraven pÃ¥ läkagesökning fremgÃ¥r av artikel 3 och krävs enbart pÃ¥ anlägningar med övar 3 kg. f-gasor.     Man mÃ¥ste komme i hÃ¥g att forördningerna frÃ¥n EU är kompromissar mellem alle ländar i EU som varatager sina ägna interessar. SÃ¥ forördningarna är ocksÃ¥ for att undgÃ¥ ulaglig protektion av egna produktion (tekniske handelshändringar). Ett frÃ¥ga... är det rimeligt att en liten värmepump till ex 2.000 kr. skal monteres, eller läkagasökes av ett cetificeret firma. Kostnaden är kanske 2000 till 5000 kr. Detta kan göra det mycket svärt att sälga smÃ¥ värmepumpar.
Toshiba ras 13 LV, Nordic Air NA8000t, ESB-7

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #81 skrivet: 23 oktober 2013, 14:33:32 »
Jag kan nog tycka att det på många sätt är OK att det krävs behörighet oavsett om maskinen kostar 2000kr eller 2000000kr, det är ju trots allt onödiga utsläpp man vill komma åt (att man sedan kan anta att den dyra innehåller mer gas och därmed ett värre utsläpp vid inkompetens bortser jag ifrån i svaret) och många små är inte bättre än ett stort.

Det som är ett större problem är egentligen att inte kyl och värmemaskiner byggs med gaser som inte är växthusgaser, men en eventuell övergång hindras till stor del av industrin och dess lobbygrupper :(

« Senast ändrad: 23 oktober 2013, 14:36:48 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #82 skrivet: 23 oktober 2013, 14:44:45 »
Jag frågade naturvårdsverket och fick till svar att lagen gäller alla oavsett yrkesmässigt arbete, GDS eller kompisjobb. Jag hålller med om att lagen är lite luddig och det blir ju inte lättare när det helt saknas prejudikat... Men, om lagen skall prövas av en domstol så är Naturvårdsverket den instans som kommer att tillfrågas, så jag utgår ifrån att deras svar ligger ganska nära verkligheten.


Vårt uppdrag är att:

    Ta fram kunskap och underlag som används för att utveckla vÃ¥rt eget och andras miljöarbete
    Bidra till att utveckla miljöpolitiken genom att ge regeringen bra beslutsunderlag och genom att skapa drivkraft i arbetet inom EU och internationellt
    Genomföra miljöpolitiken i samverkan genom att agera sÃ¥ att miljöbalken ska följas och miljömÃ¥len uppnÃ¥s.


Om jag ställdes inför rätta för något som har med detta att göra så skulle jag använda "kylspray" från Biltema som försvar.
Jag skulle säga att jag vet företag som dagligen använder kylspray och att jag i och för sig förstår att det bör finnas regler, men att vi i Sverige, med tanke på ovanstående kanske inte strikt skall följa naturvårdsverkets påhitt, utan se mer nyktert på det hela och inte sila mygg, men svälja kameler när det gäller dessa utsläpp.

"Luft på burk" innehåller för övrigt 60-100% R134A också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #83 skrivet: 23 oktober 2013, 15:13:06 »
Det som är ett större problem är egentligen att inte kyl och värmemaskiner byggs med gaser som inte är växthusgaser, men en eventuell övergång hindras till stor del av industrin och dess lobbygrupper :(

Precis, varför inte lösa själva grundproblemet? Som första skäl till att själva förordningen finns anger man:
"I gemenskapens sjätte miljöhandlingsprogram [3] fastställs att klimatförändringar är ett prioriterat område där det krävs åtgärder."
Om det nu verkligen är miljöproblemen man vill lösa så borde man väl stimulera användningen av bättre teknik istället för att bara skydda befintliga arbetstillfällen? Problemet med hela EU är att det bara är penningstarka lobbyorganisationer som styr...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #84 skrivet: 23 oktober 2013, 15:24:00 »
Ja, du har helt rätt, och i en rättegång borde det vara möjligt att leda detta i bevis genom att anföra Biltemaprodukterna som bevis.
Det minsta man kan begära är då att man följer EU-lagstiftningen, och inte den tolkning som NV gör av detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #85 skrivet: 23 oktober 2013, 15:33:14 »
Om jag ställdes inför rätta för något som har med detta att göra så skulle jag använda "kylspray" från Biltema som försvar.
Jag skulle säga att jag vet företag som dagligen använder kylspray och att jag i och för sig förstår att det bör finnas regler, men att vi i Sverige, med tanke på ovanstående kanske inte strikt skall följa naturvårdsverkets påhitt, utan se mer nyktert på det hela och inte sila mygg, men svälja kameler när det gäller dessa utsläpp.

"Luft på burk" innehåller för övrigt 60-100% R134A också.
Du kan ju även ifrågasätta lämpligheten i att använda halotron. Att släcka en brand är ok, men det ska övas också av de som ska använda det.

http://www.halotron.com/pdf/halotron_two_msds.pdf
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #86 skrivet: 25 oktober 2013, 14:55:36 »
NV har förtydligat det hela lite i ett dokument:
http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/vagledning/kemikalier/faq-fgaser-20130916.pdf
Citera
10. Får en privatperson installera en värmepump utan att ha certifikat?
 
Nej. En person som ska installera en värmepump ska vara certifierad enligt
artikel 4 i EU- förordningen 303/2008. Inget undantag görs för privatpersoner
I EU förordningen ser jag dock inget om privatpersoner:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:092:0003:0011:SV:PDF
Citera
1. Denna förordning omfattar personal som utför följande
arbetsuppgifter:
Ngn definition av vad som menas med "personal" finns inte i förordningen.

Det är väl ungefär här det står.
NVs tolkning av Personal är = privatperson.
Hmmm, kan det finnas någon annanstans en definition på vad EU menar med personal?

Edit:
Högst sannolikt så står det just ordet personnel i det ursprungliga EU-direktivet.
Edit:
Ja engelsk version är så här:
Citera
Article 2
Scope
1. This Regulation shall apply to personnel carrying out the
following activities:
En enkel sökning på vad det ordet betyder blev ju intressant:
http://www.thefreedictionary.com/personnel
Citera
the body of persons employed in an organization
Citera
personnel
noun employees, people, members, staff, workers, men and women, workforce, human resources, helpers, liveware changes in personnel within the company

NVs tolking av den iofs helt korrekta svenska översättningen är alltså fel, EU förordningen avser bara anställd personal, ej privatpersoner.
VSB.
Hmm, kanske det finns någon som har info från andra EU-länder hur direktivet praktiseras där?
« Senast ändrad: 25 oktober 2013, 15:28:25 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #87 skrivet: 25 oktober 2013, 18:32:20 »
Hur direktiven praktiseras märks väl framförallt pÃ¥ att det finns länder inom EU som tillÃ¥ter försäljning till vem som helst.   a:gl

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #88 skrivet: 26 oktober 2013, 00:29:47 »
Hur direktiven praktiseras märks väl framförallt pÃ¥ att det finns länder inom EU som tillÃ¥ter försäljning till vem som helst.   a:gl

Im listening. .. ???
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Privatinstallation och straff ?!
« Svar #89 skrivet: 26 oktober 2013, 01:26:51 »
Är du intresserad och tycker det är kul så kan du borra ett hål i väggen och skruva ihop en ställning för en värmepump. Ställa upp och skruva fast värmepumpen stadigt på ställningen. Den får inte falla ned och skada kanske ett barn, risken finns men inte ännu utredd.. skruva hårt. Innedelen fäster du på bifogad fästplåt, spara inte på skruvarna - i annat fall kan den ramla ner på dig! Anslut elkabeln till utedelen - det är en kontakt som bara passar ihop med en kontakt med utedelen men.. ja du har byggt lego i din barndom så du gillar när det klickar ihop, djärva tag! Så återstår rören.. känslan av lego finns kvar.. så du fäller ner handtaget, sa bara klick! Då är det kört! För dessa sista 5 sekunder skulle du hyrt in en legitimerad person! Så har värmepumpslobbyn förmått EU:s politiker att få till lagen. http://www.zibro.co.uk/1142/parker%E2%84%A2-quick-connector-for-zibro-airconditioners.htm
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!