0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det gör det, mer jobb samt mer matrieal, Villavarm är ganska dyra, men skall man bo i 30år så kanske det tjänas igen på lägre energiförbrukning och högre komfort./A.
Citat från: Apan skrivet 28 september 2009, 08:51:40Jo det gör det, mer jobb samt mer matrieal, Villavarm är ganska dyra, men skall man bo i 30år så kanske det tjänas igen på lägre energiförbrukning och högre komfort./A.Det finns ju alltid ett läge där kurvorna korsar varandra. För mycket isolering kommer troligen aldrig att bli lönsamt. Tror kanske mer på teknik så som effektiv värmeväxling än på super tjocka väggar och tak.
FTX sparar ju massor, du har väl en återvinning på typ 70-80%, finns inte ens en värmepump som är lika effektiv när det gäller COP.
Jo, FTX sparar en hel del, men det är nästan aldrig lika lönsamt som en frånluftsvärmepump!Men jag skulle helt klart använda FTX vid ett superisolerat hus då jag vill undvika kallras, som jag tror upplevs värre vid superisolerade hus.FTX kombinerat med mindre VP typ nordenberedaren eller GVP(Zirius) är nog ett ekonomiskt val vid superisolerade hus!
Citat från: seekn_destroy skrivet 29 september 2009, 07:41:37Jo, FTX sparar en hel del, men det är nästan aldrig lika lönsamt som en frånluftsvärmepump!Men jag skulle helt klart använda FTX vid ett superisolerat hus då jag vill undvika kallras, som jag tror upplevs värre vid superisolerade hus.FTX kombinerat med mindre VP typ nordenberedaren eller GVP(Zirius) är nog ett ekonomiskt val vid superisolerade hus!FTX har högre COP än en frånluftsvärmepump, men den kan ju inte göra tappvarmvatten, så återvinningen under sommarn blir ju liksom bortkastad.
Mmm, en fläkt på typ 100 watt kan alltså återvinna runt 80% av värmen, vilket när det är kallt ute kan betyda ett antal kW, redan vid 1000 W återvinning är COP 10.0. Grym COP.
HmmmNormalt ventilation är luftomsättning 2 gånger per timma.