0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska man ha luft/luft eller luft/vatten värme så håller man sig till de bästa och pålitligaste pumparna som är gjorda för skandinaviska marknaden, IVT eller Thermia. De håller, ger bra ekonomi och man blir inte rånad vid inköp.
Panasonic ska hålla sig till att göra annat än luftvärmesystem, de klarar inte av temperaturer under -8°, då stannar hela systemet. Har själv en AVT 7001 med två inomhsdelar där längsta anslutningen är 3 meter från utomhusdelen till innerdelen. Nu köpte jag huset med denna pump monterad och enligt kvitto från Allvärmeteknik så skulle den kostat 54900kr och detta var 2006!!!!Snacka om att förra ägaren blev blåst av säljare plus fel val av värmesystem.Ska man ha luft/luft eller luft/vatten värme så håller man sig till de bästa och pålitligaste pumparna som är gjorda för skandinaviska marknaden, IVT eller Thermia. De håller, ger bra ekonomi och man blir inte rånad vid inköp.
Ja jag har några grannar som har IVT-pumpar och de har haft en hel del bekymmer med dem, det kommer ivf servicebilar från kylfirmor på besök påfallade ofta till dem tycker jag. Jag och frugan var dessutom ute och gick en em för några veckor sedan och jag såg då att det var rätt många IVT-pumpar (ca 5-6 st) som faktiskt stod helt stilla av någon anledning som jag givetvis inte känner till. Mvh RaffenGrannen fick sin IVT pump lagad på "garantin". Lagad innebar att servicefirman kom och hämtade utedelen i oktober 2010. Mars 2011 kom den tillbaka och funkar fortfarande sisådäringa bra. Grannen tycker kanske inte att IVT:s service är bra. Det kostade inget iofs förutom ett par jobbiga elräkningar, direktverkade el.