Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Cu 7001 AVT  (läst 19226 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2009, 08:54:52 »

Hej Varmt Hem !

Tack för ditt svar.

Jag kan se på er hemsida http://varmthem.ehandel.net/sv/category/43/luftvarmepumpar att ni nu lagt ut priser för AVT maskinerna. Er maskin Panasonic O2 65 AVT 6,5kW med syretillförsel är vad jag förstår motsvarigheten till den HE9 SPK Super Scroll som jag köpte för tre år sedan. Ni säljer er motsvarighet för 53 400 SEK. Detta är på långa vägar vad jag betalade för mina två maskiner tillsammans och nu börjar jag fundera på om jag blivit lurad då min modell enligt seriösa källor inom värmepumpsbranschen ska vara i det väsentliga samma maskiner som er O2 65 AVT 6,5kW. Med den skillnaden i pris så måste jag blivit förd bakom ljuset och inte förstått skillnaderna och missat något väsentligt.

Skulle vara väldigt tacksam om jag skulle kunna få en klarhet i vad jag gått miste om när jag inte valde er O2 65 AVT 6,5kW istället för Kinnans HE9 SPK Super Scroll ?

Vänligen

Genki






Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2009, 10:19:27 »
Hej Varmthem!  Ja jag noterar ocksÃ¥ att ni numera har lagt med priserna även pÃ¥ edra Sverigepumpar och AVT-pumpar pÃ¥ er hemsida och vill härmed bara tacka dig/er sÃ¥ mkt för att du/ni verkligen hörsammade och Ã¥tgärdade min enda förfrÃ¥gan till er. Thumbsup Thumbsup Numera tycker jag dÃ¥ att ni informerar helt korrekt pÃ¥ er hemsida när det gäller priser pÃ¥ samtliga pumpar i hela ert sortiment utan att urskilja vissa modeller och det tycker jag är riktigt bra eftersom folk dÃ¥ kan ta ställning pÃ¥ ett mkt bättre sätt till de olika pumparna ivf när det gäller priset pÃ¥ de olika pumparna/modellerna. Thumbsup :)

Mvh Raffen.    
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #17 skrivet: 04 oktober 2009, 11:00:38 »
Nu börjar det klarna lite.

Återstår nu bara att skriva vad som skiljer dom mer eller mindre likadana maskinerna åt
Jag vet att AVT har ett litet snett plÃ¥t tak  ;)

Skriv gärna vad som skiljer nedanstående maskiner åt som i grund och botten är samma maskin
NE9JKE kommer i grundutförande med förmonterad trågvärme/vevhusvärme samt extra isolering runt kompressorn
Garantierna skiljer dom åt men det borde vara mer än så

Panasonic NE9JKE
Sverigepumpens motsvarighet Prima Scroll, NE9-SPP tror jag den heter
AVT maskinen vad den nu heter

mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #18 skrivet: 06 oktober 2009, 10:32:35 »
Hej Genki!
I det väsentliga är det samma pump du skaffade. AVT modellen bygger helt riktigt på den. Det du fått om du istället valt en AVT modell är en tryggare investering genom 10 års garanti samt förbättrad funktion och besparing, framförallt vid kyla.

TS Comfort!
Vad som exakt skiljer Sverigepumpar och AVT pumpar åt kommer vi av av konkurrensmässiga skäl inte gå in på i detta forum.
Nu är garantitexten åtgärdad.

Hej igen Raffen!
Tack! Vi arbetar ständigt för att hörsamma marknaden.


Tack för ordet!
 
Varmthem
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2009, 11:53:31 »
Borde ni inte tala om skillnaden sÃ¥ att kunderana vet vad dom betalar extra för förutom längre garanti  Sc:,h
Vill ni vara så hemliga så borde ni åtmindstånde testa maskinen hos SP så skillnaden i effekt eller effektivitet syns där ordentligt jämfört med motsvarande Sverigepump eller en maskin med originalbeteckningen kvar för att motivera kunden att slänga upp nästan 20000:- extra.

Risken finns dock att det blir svÃ¥rt att motivera priset om skillnaden kom fram  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2009, 19:56:13 »
I det väsentliga är det samma pump du skaffade. AVT modellen bygger helt riktigt på den. Det du fått om du istället valt en AVT modell är en tryggare investering genom 10 års garanti samt förbättrad funktion och besparing, framförallt vid kyla.

Hej Varmt Hem !

Tack för ert svar på mina frågor.

OK, jag förstår vad du menar, men känner att ni uttrycker er väldigt vagt och kanske lite flummigt när det gäller "förbättrad funktion och besparing, framförallt vid kyla". Har respekt för om ni inte vill avslöja tekniska detaljer i era uppgraderingar av konkurrensskäl, men det borde vara rimligt att ni kan utveckla dessa påstående så att jag kan förstå vad i skillnaden är mer konkret så att det ska vara trovärdigt. Detta kan ni göra utan att avslöja tekniska lösningar på detaljnivå och trovärdiga har jag förstått att ni vill vara.

Tacksam för en återkoppling kring detta.

Vänligen

Genki

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #21 skrivet: 09 oktober 2009, 12:20:56 »
Hej!

TS Comfort:
 
Våra kunder som väljer en AVT-pump vet vilka mervärden de får. De kunder som köper dessa har oftast också pratat med någon av våra befintliga AVT-kunder och därigenom blivit informerad om dess förträfflighet vad det gäller funktion och besparing vid kyla. Vi märker också att allt fler kunder väljer att satsa på kvalitet när det gäller uppvärmningssystem. För några år sedan var det vanligt att man enbart köpte på priset utan eftertanke kring funktion, garantier och kvalitet. Många av våra kunder är också just de som köpt billigt och nu haft sina pumpar i 3-5 år och som då är missnöjda med bland annat besparing och funktion vid kyla. De anser också oftast att det är värt att betala för en trygg investering och en bättre funktion när de väl ska byta ut sin utrustning. Allt detta ser de då att AVT-pumparna borgar för.
 
AVT-modellerna görs i mÃ¥nga olika versioner och utvecklas ständigt vilket gör att varje version inte är aktuell speciellt länge. De görs ocksÃ¥ för en i sammanhanget begränsad upplaga i varje version. Därför läggs inte pengar pÃ¥ tester hos SP för just AVT-modellerna. De tester generalagenten Kinnan beslutar sig för att kosta pÃ¥ för standard versionerna av Sverigepumparna som AVT-modellerna i sin tur bygger pÃ¥, anser vi ocksÃ¥ säger tillräckligt mycket om AVT-pumparnas kapacitet. 
 
Genki:
 
Genom att ingen test gjorts hos SP för just AVT-modellerna kan vi inte påvisa faktiska siffror annat än för standard modellen som den bygger på. Vår ambition är dock inte att sälja på specifikationer och på att vara test vinnare. Vi vill att våra kunder väljer AVT-modellerna för att de ska göra en trygg och långsiktig investering där de även får bra besparing och funktion vid kyla. Det vet vi också att AVT-modellerna ger våra kunder.
 
Vi har på flera platser och tillfällen jämfört Sverigepumpar och AVT-pumpar i byggnader intill varandra med samma förutsättningar. AVT-pumparna fungerar då bättre när det gäller besparing och uppvärmning, när det blir kallt ute. Vi ser även skillnader på hur de hanterar väderomslag när det gäller avfrostning, isbildning och uppvärming. Vi har valt att inte använda detta i någon utsträckning genom att det är så pass subjektivt och ovetenskapligt gentemot ett traditionellt SP-test. Däremot räcker det som bevis för vår organisation, på så sätt att vi kan lita på att våra kunder får vad vi lovar och de själv önskar med AVT-pumparna.
 
Tack för ordet!
 
Varmthem
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #22 skrivet: 09 oktober 2009, 12:48:01 »
Otroligt att ni klarar sälja pumpar till dom priserna.

Att sälja en produkt som i grund och botten är en vanlig modell och säga att den är ändrad och bättre men av konkurens skäl inte kan nämna vad klingar ganska illa ;)

Har bara luddat igenom denna tråd och en annan liknande men tillväga gångs sättet känns ju igen.

Fast jag har nog hittat skillnaden (förutom ett plåttak värt en tusing) mörklackad sido kåpa va??
hade jag rätt?

I mina ögon lurar ni folk som är ute efter att spara pengar genom att döpa om en produkt och ni kan inte ens peka på skillnaden verkligen trovärdigt.

5 års garanti från panasonic skulle jag anta resterande år 6-10 är ingen garanti antar jag utan mer en försäkring.

En sak till vart är cop värdena för dessa pumpar?
« Senast ändrad: 09 oktober 2009, 13:10:04 av brutus »
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #23 skrivet: 09 oktober 2009, 13:24:29 »
Tjenare igen Varmt Hem

SÃ¥ länge ni inte kan pÃ¥visa skillnader i eventuell styrning eller med dokument att en sÃ¥ kallad AVT maskin ger mer effekt eller är effektivare än motsvarande originalmaskin som tex NE9JKE eller HE9JKE sÃ¥ tycker jag ditt svar om att en av  anledningarna till varför ni inte testat maskinerna hos SP ändÃ¥ är märklig när AVT maskinerna ska vara sÃ¥ mycket bättre, att ni har testat dom i likvärdiga byggnader intill varandra är just SUBJEKTIVT och OVETENSKAPLIGT gentemot Statens Provningsanslats tester säger det mesta om AVT och är ungefär den uppfattning dom flesta fÃ¥r tror jag.

Lite kalla fakta vore önskvärt eller tala om vart det sitter en AVT maskin i närheten av Södertälje/Stockholm sÃ¥ monterar jag in motsvarande Panasonic hos grannen sÃ¥ fÃ¥r vi jämföra subjektivt och ovetenskapligt  Thumbsup

Kanske finns någon AVT ägera här som har en granne med likadan villa och planlösning som gillar att exprimentera !!!!
DÃ¥ kontaktar ni mig

mvh
Thomas





Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #24 skrivet: 09 oktober 2009, 14:17:57 »
Tjenare igen Varmt Hem

SÃ¥ länge ni inte kan pÃ¥visa skillnader i eventuell styrning eller med dokument att en sÃ¥ kallad AVT maskin ger mer effekt eller är effektivare än motsvarande originalmaskin som tex NE9JKE eller HE9JKE sÃ¥ tycker jag ditt svar om att en av  anledningarna till varför ni inte testat maskinerna hos SP ändÃ¥ är märklig när AVT maskinerna ska vara sÃ¥ mycket bättre, att ni har testat dom i likvärdiga byggnader intill varandra är just SUBJEKTIVT och OVETENSKAPLIGT gentemot Statens Provningsanslats tester säger det mesta om AVT och är ungefär den uppfattning dom flesta fÃ¥r tror jag.

Lite kalla fakta vore önskvärt eller tala om vart det sitter en AVT maskin i närheten av Södertälje/Stockholm sÃ¥ monterar jag in motsvarande Panasonic hos grannen sÃ¥ fÃ¥r vi jämföra subjektivt och ovetenskapligt  Thumbsup

Kanske finns någon AVT ägera här som har en granne med likadan villa och planlösning som gillar att exprimentera !!!!
DÃ¥ kontaktar ni mig

mvh
Thomas







Bra ide Thomas!!

Om det finns någon märkbar skillnad måste det ge an bra reklam för dom eller hur?
sÃ¥ varför skulle dom kunna motstÃ¥ detta  ;D.

Ställer upp som frivilig montör alt kontrollant att bägge pumparna sitter likvärdigt,böjar etc,dokumentation.
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #25 skrivet: 09 oktober 2009, 14:27:35 »
Gav detta förslag i en tidigare trÃ¥d där Varmt Hem pratade sig varma om skillnaderna men fick ingen respons dÃ¥ heller pÃ¥ mitt förslag av nÃ¥gon konstig anledning  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #26 skrivet: 09 oktober 2009, 16:12:20 »
Vi kan utöka området till Skellefteå med omnejd också då, jag ställe rupp på att montera.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #27 skrivet: 09 oktober 2009, 16:34:23 »
Hej!

TS Comfort:
 
Våra kunder som väljer en AVT-pump vet vilka mervärden de får. De kunder som köper dessa har oftast också pratat med någon av våra befintliga AVT-kunder och därigenom blivit informerad om dess förträfflighet vad det gäller funktion och besparing vid kyla. Vi märker också att allt fler kunder väljer att satsa på kvalitet när det gäller uppvärmningssystem. För några år sedan var det vanligt att man enbart köpte på priset utan eftertanke kring funktion, garantier och kvalitet. Många av våra kunder är också just de som köpt billigt och nu haft sina pumpar i 3-5 år och som då är missnöjda med bland annat besparing och funktion vid kyla. De anser också oftast att det är värt att betala för en trygg investering och en bättre funktion när de väl ska byta ut sin utrustning. Allt detta ser de då att AVT-pumparna borgar för.
 
AVT-modellerna görs i mÃ¥nga olika versioner och utvecklas ständigt vilket gör att varje version inte är aktuell speciellt länge. De görs ocksÃ¥ för en i sammanhanget begränsad upplaga i varje version. Därför läggs inte pengar pÃ¥ tester hos SP för just AVT-modellerna. De tester generalagenten Kinnan beslutar sig för att kosta pÃ¥ för standard versionerna av Sverigepumparna som AVT-modellerna i sin tur bygger pÃ¥, anser vi ocksÃ¥ säger tillräckligt mycket om AVT-pumparnas kapacitet. 
 
Genki:
 
Genom att ingen test gjorts hos SP för just AVT-modellerna kan vi inte påvisa faktiska siffror annat än för standard modellen som den bygger på. Vår ambition är dock inte att sälja på specifikationer och på att vara test vinnare. Vi vill att våra kunder väljer AVT-modellerna för att de ska göra en trygg och långsiktig investering där de även får bra besparing och funktion vid kyla. Det vet vi också att AVT-modellerna ger våra kunder.
 
Vi har på flera platser och tillfällen jämfört Sverigepumpar och AVT-pumpar i byggnader intill varandra med samma förutsättningar. AVT-pumparna fungerar då bättre när det gäller besparing och uppvärmning, när det blir kallt ute. Vi ser även skillnader på hur de hanterar väderomslag när det gäller avfrostning, isbildning och uppvärming. Vi har valt att inte använda detta i någon utsträckning genom att det är så pass subjektivt och ovetenskapligt gentemot ett traditionellt SP-test. Däremot räcker det som bevis för vår organisation, på så sätt att vi kan lita på att våra kunder får vad vi lovar och de själv önskar med AVT-pumparna.
 
Tack för ordet!
 
Varmthem



"AVT-modellerna görs i många olika versioner och utvecklas ständigt vilket gör att varje version inte är aktuell speciellt länge. De görs också för en i sammanhanget begränsad upplaga i varje version. Därför läggs inte pengar på tester hos SP för just AVT-modellerna. De tester generalagenten Kinnan beslutar sig för att kosta på för standard versionerna av Sverigepumparna som AVT-modellerna i sin tur bygger på, anser vi också säger tillräckligt mycket om AVT-pumparnas kapacitet."


Spännade att ni utvecklar samma modeller i den takt att det inte ens hinner ut nya "vanliga"modeller på marknaden (vilket jag tycker sker ständigt).

Folk ska alltsÃ¥ köpa en pump  för en hutlös skillnad för att ni säger att ni har bättre garantier(vilka jag är övertygad att ni skiter i skulle nog kunna ge 20 Ã¥r lika gärna men inte lika övertygande kanske)samt att den ska vara betydligt mer utvecklad än original pumpen den är tagen frÃ¥n?


Personligen har jag inte emot något att firmor tar betalt så länge som dom kan visa att det är värt pengarna,men detta är bondfångeri och förstör branchen.
Sälj snack och luddiga svar är vad det är!
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #28 skrivet: 11 oktober 2009, 11:10:28 »

Hej Varmt Hem !

Tack för svar och engagemang, men jag känner att ni fortfarande "svävar" lite flummigt kring vad som rent konkret verkligen är skillnaden (förutom prisskillnaden på drygt 25000 SEK) mellan Panasonic O2 65 AVT 6,5kW och Panasonic HE9 Superscroll 6,5kW. HE9 Superscroll är grunden för O2 65 AVT. Eftersom ni/du inte har möjlighet att vara mer "öppen" så har jag gjort en "research" kring ämnet för att försöka få en klarare bild och jag kan sammanfatta vad jag kommit fram till enligt följande:
- Den största skillnaden som skulle göra O2 65 AVT mer unika är den 10-åriga garantin som ska ge kunden en större trygghetskänsla över tiden.
- När det gäller tekniska lösningar för att göra O2 65 AVT "unik" så handlar det om extra isolering i utedelen, urfrästa spår i bottenplattan, för att inte behöva använda aktiv värmeslinga, samt O2-pump (O2 pump var tidigare standard på HE maskinerna).
- Den bättre verkningsgraden på 0,2 härleds till att behov av värmeslinga ej finns samt extra isolering i utedelen.
- Programvara för avfrostning och styrning av pumpen är inte unik för O2 65 AVT jämfört med övriga HE maskiner som tas in för den nordiska marknaden från tillverkaren.
- Den förbättrade funktion och besparing vid kallt väder för O2 65 AVT, och som används som tunga säljargument, är inte verifierad av någon oberoende part. Det får betraktas som högst orimligt att extra isolering av utedel på ett avgörande vis resulterar i bättre funktion och besparing än en standard nordenanpassad HE maskin.

Efter denna egna "research" kring O2 65 AVT känner jag mig förhållandevis säker på vad som är de väsentliga skillnaderna mellan Panasonic O2 65 AVT 6,5kW och Panasonic HE9 Superscroll 6,5kW. Jag kommer inte att engagera mig mer i detta med AVT pumpar för tillfället utan låter var och en dra sina egna slutsatser och helt lätt är det kanske inte...... ;)

Vänligen

Genki

Utloggad Varmthem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
    • VARMTHEM
SV: Panasonic Cu 7001 AVT
« Svar #29 skrivet: 13 oktober 2009, 10:06:22 »
Hejsan alla värmevänner!
 
Vi har lagt alla våra kort på bordet och försökt svara på era frågor så gott vi kan. Vi anser att de svar vi nu gett bör räcka som svar på de frågor som ställts. I de svar vi har gett tycker vi också att ni alla borde fått en klarare bild av vad Varmthem står för, ett företag som följer marknaden och även anpassar sig efter den i det syfte att få nöjda kunder. De som har vidare funderingar kring våra produkter osv. är varmt välkommen att kontakta oss på 0771-80 80 10 eller info@varmthem.se

Titta gärna in på hemsidan www.varmthem.se eller vår webshop om ni har fler funderingar kring vilka produkter vi tillhandahåller.
 
Förändringar tack vare åsikter från er på forumet;
- Tydligare prissättning pÃ¥ nätet 
- Klara och tydliga garantivillkor
- Fler modeller i vårt sortimente
- Vi har nu även lagt till luftvärmepumpar utan installation

I och med detta inlägg avslutar vi även vårt deltagande på tråden.
 
Ps. Vår huvudprodukt har alltid varit luftvärmepumpar men sen årsskiftet har fönster blivit en viktig produkt för oss och våra kunder. Detta då 15-35% av värmen går ut genom just fönster. Tillför lite energi med värmepump och se till att behålla den genom energieffektiva fönster är vårt motto!
 
 
Varma hälsningar
 
Varmthem
VARMTHEM i Norden AB
0771-80 80 10
www.varmthem.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!