0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket mer ger en fujitsu nocria vid -15 än fd 35??
Citat från: steff skrivet 20 september 2009, 22:38:05En kompis till mig har köpt en Daikin 6,6kw och han sa att utedelen är lika stor som daikins 8 kw men att det är mera gas i 6,6 kw och han menade att den skulle tåla kyla bra på grund utav det , kan vara spekulationer men det lär visa sig när vintern kommermorgonkaffet förgylls
En kompis till mig har köpt en Daikin 6,6kw och han sa att utedelen är lika stor som daikins 8 kw men att det är mera gas i 6,6 kw och han menade att den skulle tåla kyla bra på grund utav det , kan vara spekulationer men det lär visa sig när vintern kommer
enligt fg nordic ger nocrian ca 4,4 kw vid -15......den kurvan jag fått i mina papper iaf.......vad ger fd 35 ??
Ace och GammelMan dra åt xxx
Ace och GammelMan dra åt xxxx
Är mediat flytande eller i gasform ?Borde det inte var så att mediat vidgar sig i förångaren... krymper i kondensatorn (kondensorn...eftersom den används för att kondensera ut hetgas till vätska). Eller vise versa beroende på vad man vill åstakomma med innerdelen.Kretsens volym kan väl då bara få rum med en vissmängd media som skall kunna ha lite utrymme för att vidga sig och krympa ...För mycket media borde ge förhögttryck och för lite för lågt tryck ... i botten på kondensorn ska det stå en liten mängd med vätska(en till några procent av totala volymen)för mycket media ger för stora mängder utkondenserad gas=vätska i kondensorn, vilket innebär att ytan som är fri för energiöverföring från hetgasen minskar pg.a vätskeansamling...och trycket stiger.för lite media gör att mängden inte räcker för att kondensera ut hetgaserna till vätska..kompressorn suger "flashgas" genom vätskeledningen.Vet inte! bara gissar .... medans jag tittar på flashen på denna sida http://www.jeff.se/default.asp?url=http%3A//www.jeff.se/rwdx/cache/saa-haer-fungerar-en-vaermepump_867.asp
Är både gas och flytande form, precis om tex gasol, under högt tryck så blir det vätska, i en värmepump så är det just denna "omvandling" som ger energin./A.