0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det Apan menar är nog att frekvensen är på strömmen, inte antal varv / rpm på motorn. Då borde väl mycket riktigt antal poler på motorn ha inflytande?!?PS. Brukar mest ducka när det börjar talas el....
Ja vad annars, såklart är kompressorn dragen av en elmotor, du har elmotorns varval samt ev utväxling, eller är den direktdriven från elmotor, och bara varvtalet som styrs via frekvensstyrning./A.
Citat från: Apan skrivet 16 september 2009, 13:22:02Ja vad annars, såklart är kompressorn dragen av en elmotor, du har elmotorns varval samt ev utväxling, eller är den direktdriven från elmotor, och bara varvtalet som styrs via frekvensstyrning./A.Vi delar först objektet "utedel" i sina beståndsdelar. En del är kompressorn. En annan del är elrotationsmotorn som driver kompressorn. Kompressorns rotation skulle lika väl vara handvevad. Om det nu är kompressorvarvtalet vi diskuterar så behöver vi inte blanda in motorn och ev utväxling. Hade kompressorn varit handvevad så hade jag inte varit intresserad av vem som vevar utav det kompressorvartal han/hon presterar.För jag antager att det är kompressorns vartal som skapar det man vill ha till nästa del i en värmepump. (Inverter innebär väl som jag förstår det steglöshet ändring av kompressornsvarvtal. Allstå en motorstyrning.)
spänningens frekvens ....