0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I meny 8.1.1 väljer du "Service".I meny 9.1.14 väljer du "RG10".I meny 6.2 väljer du "Värmesystem 1"Sen kan inte är ärvärdet på framledningen sjunka under husets temperatur, VP:n kan inte kyla radiatorvattnet. Men du får kolla på hur börvärdet på framledningen ändrar sig.
Jo jag ser att värdet ändrar sig. Ärvärdet är väl den temp som inte stär inom parentes?. Så om jag har 21,5grader inne så kan inte framledningen bli lägre än 21,5grader?
Citat från: Fredrik Olofsson skrivet 11 september 2009, 18:26:12Jo jag ser att värdet ändrar sig. Ärvärdet är väl den temp som inte stär inom parentes?. Så om jag har 21,5grader inne så kan inte framledningen bli lägre än 21,5grader?Helt riktigt. Sen är det troligt att tempgivarna inte visar på decimalen helt korrekt värde. Normalt kan det skilja nån grad mellan dem.
Jag har byggt (eller fått hjälp med att bygga) en RG10 enligt den ritning som finns i en annan tråd här på forumet. Givaren verkar fungera, i alla fall så kan man justera börvärde och aktuell innetemperatur visas på VP, men det händer inget på framledningtemperaturen. Jag har aktiverat RG10 i servicemenyn, ställt in rumskompensering på 3 och värmesystemet 1. Ska inte börvärdet på meny 2.0 ändras så att det blir det från inställd kurva och förskjutning + rumskompenseringen * aktuell temperaturskillnad mellan rumsärvärdet och rumsbörvärdet (meny 6.0).Jag har testat att sätta önskad rumstemperatur både på max och min och det visas i displayen på meny 6.0 men det händer inget annat, VP kör på som att inget hade hänt. Någon som har någon aning om vad jag gör för fel. Hade det varit fel på givaren så borde ju inte det har visats något på VP överhuvudtaget.
I meny 8.1.1 väljer du "Service".I meny 9.1.14 väljer du "RG10".I meny 6.2 väljer du "Värmesystem 1"
Har nu upptäckt en sak som är aningen irriterande. Vi hade ett kort strömavbrott här nyss. Då försvann inställningen på pannan att jag vill styra "Värmesystem 1". Den hamnade i läge "Från" av någon anledning. Dock så fanns RG10 fortfarande aktiverad. Varför försvann då inställt värde för "Värmesystem 1" och inte inställningarna att RG10 var aktiverad? Det är ju aningen störande att man skall behöva tänka på att aktivera "Värmesystem 1" varje gång det har varit strömavbrott eftersom vi bor på landet och har det ganska ofta...
Har du gjort allt detta så är det nog nått fel på givaren, kolla att alla lödningar är OK.
Hej!Jag tror man kan ansluta både RT10 och RG05 till Nibe 360 om det är den nyare versionen (som har meny 6.x).Sen kan man ställa in vilken kurva som RT10 resp RG05 skall påverka.RG05 är betydligt billigare än RG10 och verkar enklare att hantera, jag skulle valt den istället.