Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE 50 takgenomföring avluft??  (läst 4251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hillis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
CE 50 takgenomföring avluft??
« skrivet: 07 september 2009, 23:34:24 »
Hej,

Undrar hur ni löst takgenomföringen för avluftsröret från frånluftspumpen. Jag kommer ha ett papptak (med vegetation på, sedum). Finns det någon färdig lösning för pipa 160 mm + 50 mm kondensisolering?

Är det någom som vill dela med sig av erfarenheter om hur man dimensionerar det tystaste mekaniska frånluftssystemet så är jag intesserad.

M.v.h.

Hillis

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CE 50 takgenomföring avluft??
« Svar #1 skrivet: 08 september 2009, 00:23:32 »
Har ingen FLVP själv men väl en FTX som har en huv som liknar denna
http://www.soliduct.com/combihuv-vhs-160.htm

har byggt om mitt system nu i sommar och kan väl säga
1. hÃ¥ll tilluft och frÃ¥n luft pÃ¥ var sin kant av huset (om det gÃ¥r) finns inget som är sÃ¥ fult som när rören mÃ¥ste korsa varandra, med andra ord planera system väl = lätt att fÃ¥ överblick/utföra service och billigare att bygga eftersom ventmaterial verkar vara gjort av guld  ???.

2. Ljudämpare, jag har en på till och en på frånluft och det räcker inte när man kör på fullskaft/forcerad ventilation vill du ha ett riktigt tyst system satsa på dubbla ljudämpare 160mm diameter 900mm långa (kostar ca 600:- st)

3.Grova rör, jag har från sista till näst siste ventil diameter 100, från näst sista till tredje sista ventil diameter 125 och därifrån fram till FTX diameter 160mm rätt eller fel ? ,grovt förenklat kan man väl säga grovt ventrör = låg lufthastighet = lite sus i ventilerna.

4. glöm inte rens luckor.

har säkert glömt hur mycket som helst men det kommer nog fler som postar i tråden med råd
« Senast ändrad: 08 september 2009, 00:26:27 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE 50 takgenomföring avluft??
« Svar #2 skrivet: 08 september 2009, 16:51:55 »
Hej!
Jag har dragit avluften genom ytterväggen, det blev för mig den kortaste vägen och fungerar helt perfekt.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad hillis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: CE 50 takgenomföring avluft??
« Svar #3 skrivet: 08 september 2009, 22:35:19 »
Tackar för tipsen.

GLX: Ut genom väggen har jag också funderat på.... är ljudet störande utanför med en sådan lösning? får tänka lite på grannen på den sidan huset...... Kan det bli problem med fukt eller påfrysning på vägg eller takfot? Annars hade det varit en smidig lösning.

LMF: Har du använt flrxibel slang vid första böjen efter ansluningen till ftx:en? Extra ljuddämpare låter som en bra ide.

Har ni rören hängande i takstolarnas överram eller ligger de på underramen? En hängande lösning känns som den skulle ge mindre resonans ljud.

Kommer nog att köra 125 i ventiler o avstick och 160 huvudstammen fram till FLVP.

Har någon fler bra ideer så skriv.

M.v.h.

Hillis

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CE 50 takgenomföring avluft??
« Svar #4 skrivet: 08 september 2009, 22:57:09 »
Nej jag har inga flexibla slangar någonstans men det beror på att det passade med spirorör och krökar
enda stället jag kan tänka mig att sätta flexibel slang är avluftningen till takhuven eftersom det kan vara svårt att få till det med taklutning.

sen har jag mina rör isolerade med 60mm nätullsmatta och liggande nere på takstolarna allt är inbakat i ~40cm lösulls isolering.
endast ett fåtal ställen har jag hjälpt till att hålla rören med band som vid ljudämparna samt vid inluft ledningen eftersom den leder kall luft ligger den och avluften ovanför isoleringen (naturligtvis är de kondensisolerade) alla varma rör är som sagt isolerade och sedan täckta med ett bra lager lösull.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: CE 50 takgenomföring avluft??
« Svar #5 skrivet: 08 september 2009, 23:52:02 »
Jag har oxo dragit luften direkt ut genom väggen, ca 1 meter rör utan ljudisolering och sen rakt mot grannen... Men pumpen är mycket tyst utomhus, förmodligen tystare än inne. Jag kör fläkten på läge 1, hade jag dragit hela vägen genom huset för att komma upp på taket så hade nog tryckfallet blivit så stort att jag behövt fläktläge 2.
Om man drar direkt genom ytterväggen behöver man däremot tänka på att det kommer iskall luft genom ventilen... Se till att ingen luft läcker in i fasad eller källarmur för då blir det säker kondensproblem.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE 50 takgenomföring avluft??
« Svar #6 skrivet: 10 september 2009, 21:37:09 »
Hej!
Visst låter det lite, inte alls så farligt som man skulle kunna tro. Har inte haft några problem med påfrysning på vägg. Ingen kondens heller, har släppt ut rörändan ett par cm utanför väggen. Man kan ju sätta en huv på utblåset som riktar luftströmmen och ljudet nedåt om man är rädd att grannarna ska bli störda.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!