0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spontant låter den lite stor, hur mycket förbrukar nuvarande panna/år?
Så här får man inte göra, men gör det ändå, kan du inte borra? en Nibe Fighter 1245-8 kostar inte specielt mycket mer än thermias LV VP efter rotavdrag. Pris 1245-8 efter rot, ca 122355 kr med 150 meter borrning. Försöker bara hjälpa dig till ett bättre val. Om du inte kan borra och oroar dig för effekt på LV värmepumpen, varför inte ta en med variabel effekt på 3,5 - 12 kW?Thomas
i zon 1 ger en rätt dimensionerad luft-vatten en likvärdig besparing som en b-vp..så om effect bor i zon 1 och får en värme pump som nästan har en förlustfri avfrostning så är det inte en så tokig installation .läser man folksams rapport så vet jag inte om man ska föreslå nibe . (det här kanske man inte heller får skriva )c-c
Jag bor i Dalarna!Efter en massa beräkningar från Thermia, så rekommenderar Thermia en Atria 12,skulle jag ta en en Atria 10 så skulle elpatronen hoppa i redan vid -5 grader.Boyta ca 175kvm.
Citat från: Effect skrivet 07 september 2009, 23:19:06Jag bor i Dalarna!Efter en massa beräkningar från Thermia, så rekommenderar Thermia en Atria 12,skulle jag ta en en Atria 10 så skulle elpatronen hoppa i redan vid -5 grader.Boyta ca 175kvm.Vad räknar de då på för energibehov/år?Sen är det väl bara Nibe split som kommer upp i 12 kW av de L/V invertrar jag känner till.
Om jag räknar på 7,5 ton pellets så ser beräkningen ut så här:4800 x 7,5 x 80% = 28800 kWh. Detta borde stämma om du inte har en toppmodern pelletspanna som kanske kan komma upp i lite högre verkningsgrad. Jag tror Thermia tagit i lite i överkant på sin beräkning.
Effect Nibe Split har variabel effekt.cocacola ..... jag kan berätta för dig, vi har installerat ca 1100 Nibe BV pumpar undre de sista 10 åren, vi har bytt ca 30 kompressorer, dom flesta har fått gratis rep. med hjälp av trygghetsförsäkringen.Thomas