0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tråkigt nog är denna typ av värmepump bara 1-fas och därför krävs det uppsäkring.
Jo jag skulle nog klara att värma huset på 6 kw. Men om man läser här så verkar det som om innedelen skulle gå på mint 2 fas, jag fattar inte riktigt http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFLuftvatten/Toshiba-ESTIA.pdf
Hej!För några veckor sedan fick jag en offert på en Estia och jag har ingen kunskap om luft/vatten.Det jag undrar är:1. Låter denna offert vettig?Pris: 92.500kr inkl. moms och rotavdrag.I pris ingår: Installation av 1 st TOSHIBA Estia luft/vattenvärmepump bestående av: Utomhusdel: HWS-802H-E med en värmekapacitet om 8kW vid plus 7grader utomhus. Inomhusdel: HWS-802XWHT6-E med en 6kW elpatron som spetsvärme. Varmvattenberedare: HWS-2101CSHM3-E 210 liter med inbyggd elpatron på 2,75kW. I pris ingår även: Demontering och skrotning av befintlig oljepanna. Demontering och skrotning av befintlig oljetank. Montering av elektrisk undercentral till anläggningen vilken ansluts till befintlig el-central samt uppsäkring till 20A huvudsäkringar. 2. Kan jag eventuellt hoppa över varmvattenberedaren och använda min egen (Metro Cabinet 110 liter) som är helt ny?M.V.H tomte::Hej,har installerad en Estia Toshiba luft/vattenpump i november.Kan bara säger när det är minus 5 gr. så är det kalt i huset.Dom är ej provsiga att beräkna värmebehov. D.K.
Citat från: tranceblast skrivet 19 december 2009, 13:37:02Hej!För några veckor sedan fick jag en offert på en Estia och jag har ingen kunskap om luft/vatten.Det jag undrar är:1. Låter denna offert vettig?Pris: 92.500kr inkl. moms och rotavdrag.I pris ingår: Installation av 1 st TOSHIBA Estia luft/vattenvärmepump bestående av: Utomhusdel: HWS-802H-E med en värmekapacitet om 8kW vid plus 7grader utomhus. Inomhusdel: HWS-802XWHT6-E med en 6kW elpatron som spetsvärme. Varmvattenberedare: HWS-2101CSHM3-E 210 liter med inbyggd elpatron på 2,75kW. I pris ingår även: Demontering och skrotning av befintlig oljepanna. Demontering och skrotning av befintlig oljetank. Montering av elektrisk undercentral till anläggningen vilken ansluts till befintlig el-central samt uppsäkring till 20A huvudsäkringar. 2. Kan jag eventuellt hoppa över varmvattenberedaren och använda min egen (Metro Cabinet 110 liter) som är helt ny?M.V.H tomte::Hej,har installerad en Estia Toshiba luft/vattenpump i november.Kan bara säger när det är minus 5 gr. så är det kalt i huset.Dom är ej provsiga att beräkna värmebehov. D.K.