0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hm, varför det?
ok ingen som tror det är en bra ide?hur ansluter jag då bäst vp till acktank?tank med kamrörsbatteri för VV.
Rätt på tanken. Men alltså, vad är det för värmepump?
Man har väl oftast bra mycket kraftigare delta-T på en solslinga än på en värmepump, så jag skulle gissa att man behöver så lång slinga som möjligt för att få ut effekten man vill ha ur värmepumpen. Men det är mina gissningar osv.
Citat från: cheetah1 skrivet 29 augusti 2009, 11:43:38Man har väl oftast bra mycket kraftigare delta-T på en solslinga än på en värmepump, så jag skulle gissa att man behöver så lång slinga som möjligt för att få ut effekten man vill ha ur värmepumpen. Men det är mina gissningar osv.det är så att en solsliga har har för dålig effekt att avge värmen så att den får för hög returtemp för fort eller?tex nibe 1245 har väl sådan funktion för VV laddning även thermia.?måste man väl även kunna värma en tank som sedan shuntar ut värmen sen?/Pontus
Citat från: kullabacken skrivet 30 augusti 2009, 19:08:09Citat från: cheetah1 skrivet 29 augusti 2009, 11:43:38Man har väl oftast bra mycket kraftigare delta-T på en solslinga än på en värmepump, så jag skulle gissa att man behöver så lång slinga som möjligt för att få ut effekten man vill ha ur värmepumpen. Men det är mina gissningar osv.det är så att en solsliga har har för dålig effekt att avge värmen så att den får för hög returtemp för fort eller?tex nibe 1245 har väl sådan funktion för VV laddning även thermia.?måste man väl även kunna värma en tank som sedan shuntar ut värmen sen?/PontusDet är inga som helst problem att ladda en värmepump med fast kondensering mot en tank.Termostaten på våran 2020 sitter mitt i tanken, framledningen går in uppe och returen går ut nere. När tanken är "full" (termostaten stänger av) är det 54 grader i toppen och 44 i botten och 51 ca vid termostaten.