0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 26 augusti 2009, 15:29:15En sak att ta med i beräkningen om man ämnar sätta innerdelen i trapphuset är dess storlek. ME är enorm jämfört med Toshiban. En anledning till att jag valde Electroluxen var att innerdelen var innanför mina toleranser och att vingen går tillräckligt upp och ner för att ge båda våningarna en skvätt värme.Faktiskt en anledning till att jag väljer M.E före Toshiban....när pumpen har en tuff uppgift , tex där ägaren vägrar slå på elementen trots dåligt isolerat hus.....ska envist köra med enbart pumpen, och får därför ha den inställd på 25 ºC redan vid ett par minus ute (faktisk ganska vanligt söder om stockholm ...med gamla oisolerade timmrade hus, och ägaren ska klara så mycket som möjligt med 1 st L/L ) vid dessa fall så jobbar te.x Toshiban med mycket högre kondenseringstryck än Mitsubishin för att upprätthålla effekten ....enda sättet att få samma effekt i en mindre kondensor( värmeväxlaren i innedelen) som i en större är att höja köldmedie-trycket/flödetFörvisso inte bara Toshiban som lider av detta.(te.x gammalt välkänt Sanyo-fenomen) mflMan kan vara jätte nöjd med sin pump ändå (te.x Raffen ) och det spelar ingen roll om pumpen sitter i ett hus där den inte behöver jobba arslett av sig redan vid ett par minusgrader. men när maskinerna tvingas jobba hårt redan vid beskedliga utetemperaturer så rusar kondenseringstrycket om kondensorn är snålt dimensionerad.Jag brukar försöka undvika att misskreditera enskilda märken här....och vill inte att detta ska tas på så vis, utan snarare som en indikation på att vissa maskin-konstruktioner inte lämpar sig i alla applikationer.Toshiban är en kanon-pump i "rätt" hus. bra kvalitet mm.Mvh ACE
En sak att ta med i beräkningen om man ämnar sätta innerdelen i trapphuset är dess storlek. ME är enorm jämfört med Toshiban. En anledning till att jag valde Electroluxen var att innerdelen var innanför mina toleranser och att vingen går tillräckligt upp och ner för att ge båda våningarna en skvätt värme.
Ursäkta mig Ace. Men vad citerar du igentligen? Vad har det med placering att göra?Målet är att värma två plan med en pump och att spara kWh. Har inga problem ens är det smyger ner mot -20 med min "Sharp". Men skulle pumpen inte klara att nästan blåsa uppåt så skulle värmen inte komma upp på övervåningen. När det gäller yttermåtten på innerdelen vill man ju inte att den skall bli ett problem när man brukar trappen.
(min kompis har en ME på´första våning och en ME på övervåningen. Fungerar kanon)
Citat från: MGKea skrivet 27 augusti 2009, 13:54:37(min kompis har en ME på´första våning och en ME på övervåningen. Fungerar kanon)Det tror jag säkert. Jag har funderat i de banorna själv faktiskt.
Vore jag dig och redan har en ME ... varför välja annat märke?Mitsubishi A6M Zero fighter!!! Thumbsup