En sak att ta med i beräkningen om man ämnar sätta innerdelen i trapphuset är dess storlek. ME är enorm jämfört med Toshiban. En anledning till att jag valde Electroluxen var att innerdelen var innanför mina toleranser och att vingen går tillräckligt upp och ner för att ge båda våningarna en skvätt värme.
Faktiskt en anledning till att jag väljer M.E före Toshiban....
när pumpen har en tuff uppgift , tex där ägaren vägrar slå på elementen trots dåligt isolerat hus.....ska envist köra med enbart pumpen, och får därför ha den inställd på 25 ºC redan vid ett par minus ute (faktisk ganska vanligt söder om stockholm ...med gamla oisolerade timmrade hus, och ägaren ska klara så mycket som möjligt med
1 st L/L ) vid dessa fall så jobbar te.x Toshiban med mycket högre kondenseringstryck än Mitsubishin för att upprätthålla effekten ....
enda sättet att få samma effekt i en mindre kondensor( värmeväxlaren i innedelen) som i en större är att höja köldmedie-trycket/flödet
Förvisso inte bara Toshiban som lider av detta.(te.x gammalt välkänt Sanyo-fenomen) mfl
Man kan vara jätte nöjd med sin pump ändå (te.x Raffen
) och det spelar ingen roll om pumpen sitter i ett hus där den inte behöver jobba arslett av sig redan vid ett par minusgrader.
men när maskinerna tvingas jobba hårt redan vid beskedliga utetemperaturer så rusar kondenseringstrycket om kondensorn är snålt dimensionerad.
Jag brukar försöka undvika att misskreditera enskilda märken här....och vill inte att detta ska tas på så vis, utan snarare som en indikation på att vissa maskin-konstruktioner inte lämpar sig i alla applikationer.
Toshiban är en kanon-pump i "rätt" hus. bra kvalitet mm.
Mvh
ACE