0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle ha kopplat tvärt om av två skäl:1. Jag misstänker att en lågt belastad borra ger högre temp än markslingan. Din borra med jordvärmeslingan innan hålet skulle bli lågt belastad.2. Under sommaren har du få starter, vattnet i markslingan blir minst 12-15 grader varmt, det skulle kunna hjälpa till att återladda borran under sommarhalvåret så att du har bra kräm i borran till hösten. Har du höga vattenflöden i borran gör det förmodligen varken till eller från, men eftersom du har varit tvungen att förstärka borran med ytjord så har du nog inget vidare vattenflöde i din borra.
Citat från: Rickard skrivet 14 mars 2005, 12:33:01Jag skulle ha kopplat tvärt om av två skäl:1. Jag misstänker att en lågt belastad borra ger högre temp än markslingan. Din borra med jordvärmeslingan innan hålet skulle bli lågt belastad.2. Under sommaren har du få starter, vattnet i markslingan blir minst 12-15 grader varmt, det skulle kunna hjälpa till att återladda borran under sommarhalvåret så att du har bra kräm i borran till hösten. Har du höga vattenflöden i borran gör det förmodligen varken till eller från, men eftersom du har varit tvungen att förstärka borran med ytjord så har du nog inget vidare vattenflöde i din borra.Utan att känna till mycket om vare sig berg- eller jordvärme vill jag föreslå följande:Hur skulle det vara med två separata slingor som Rickard föreslagit i en annan tråd (men där båda i jorden).Nu dock:ena slingan endast i jorden och den andra endast i borrhålet.Ett körsätt skulle kunna vara att man först under sommaren och hösten kör enbart jordslingan eftersom marken då är betydligt varmare ännu. Nu skulle pumpen få en högre verkningsgrad. När sedan marken kylts ner av både pumpen och det kalla vintervädret så skulle man börja köra enbart med borrhålet (eller alternativt med båda).Är det någon vits med detta resonemang eller blir marken för snabbt nedkyld att det inte får så stor betydelse?
sen har jag tillgång till en Trädgårdpump (bor vid vatten, kan ej ha vvärme) så jag kan fylla hålet med 25 gradigt vatten 1 gång veckan i sommar när jag vill.