0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Betala under hot Typ Stockholm, mfl mfl ... Man kan säga att seriösa företag, kommuner, lansting etc kör Microsoft Server frivilligt. Varför? Det tänker jag inte gå in på då debatten är på fel nivå i denna tråd.
Citat från: MGKea skrivet 29 augusti 2009, 13:35:56Betala under hot Typ Stockholm, mfl mfl ... Man kan säga att seriösa företag, kommuner, lansting etc kör Microsoft Server frivilligt. Varför? Det tänker jag inte gå in på då debatten är på fel nivå i denna tråd.apropos...nya trender..http://www.sr.se/ekot/ekonomiekot/artikel.asp?artikel=766567Kommuner går över till öppen källkod"Under året som gått har flera kommuner valt bort Microsoftlösningar till förmån för fria programvaror med så kallad öppen källkod. Genom att byta operativsytem räknar kommunerna med att spara pengar som annars skulle ha använts till köp av dyra licenser....Jönköping, Hallsberg, Luleå och Filipstad är exempel på kommuner som har valt att gå över till Linux och Sun Systems framför Microsoft, eftersom de företagen erbjuder billigare eller gratis programvaror och så kallad open source, alltså öppna koder som användaren kan titta på och anpassa till den egna verksamheten.Allra längst har Motala och Eksjö gått, där har man bytt ut hela it-system på skolor i kommunerna...."http://www.skl.se/artikel.asp?A=51137&C=361Odell positiv till öppen källkod inom staten"Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) arbetar aktivt för att främja användningen av öppna program...."http://www.idg.se/2.1085/1.234923/49-kommuner-sugna-pa-oppen-kallkod"De nio kommuner i västra Sverige som tidigare samarbetat kring öppen källkod kommer i höst att få sällskap av ytterligare 40. Här är fokus inte bara på Openoffice utan även publiceringssystem och Linux på servrar...."byebye MS...
Alltså... det är *DU* som har börjat tala om en massa oupptäckta säkerhetshål. Jag har inte påstått att jag vet en massa oupptäckta säkerhetshål eller ens säkerhetshål som inte är fixade. Oavsett, så är jag ÖVERTYGAD om att Windows och IE FORTFARANDE har ett flertal säkerhetshål. Du kommer helt enkelt inte att kunna övertyga mig om att man har hittat historiens sista säkerhetshål i Windows och IE och du verkar ju inte ens tro det själv.
Citat från: MangeH skrivet idag kl. 12:17:29Nej, jag är övertygad om att det finns massor med säkerhetshål som inte är upptäckta
Alltså... det är *DU* som har börjat tala om en massa oupptäckta säkerhetshål. Jag har inte påstått att jag vet en massa oupptäckta säkerhetshål eller ens säkerhetshål som inte är fixade.
Citat från: Ridax skrivet 29 augusti 2009, 14:12:31Alltså... det är *DU* som har börjat tala om en massa oupptäckta säkerhetshål. Jag har inte påstått att jag vet en massa oupptäckta säkerhetshål eller ens säkerhetshål som inte är fixade. Oavsett, så är jag ÖVERTYGAD om att Windows och IE FORTFARANDE har ett flertal säkerhetshål. Du kommer helt enkelt inte att kunna övertyga mig om att man har hittat historiens sista säkerhetshål i Windows och IE och du verkar ju inte ens tro det själv.Var det inte det jag skrev? Om du tittar tillbaka så skrev jag
Citat från: Ridax skrivet 29 augusti 2009, 14:12:31Alltså... det är *DU* som har börjat tala om en massa oupptäckta säkerhetshål. Jag har inte påstått att jag vet en massa oupptäckta säkerhetshål eller ens säkerhetshål som inte är fixade. Du skrev att det fanns massor av säkerhetshål. Alltså måste du ju veta att de finns. Det var inte någon spekulation om att du trodde att det fortfarande fanns.Jag bad dig presentera dessa säkerhetshål som du visste om som inte blivit åtgärdade.
Hur vore det om du tittade på vad JAG skrev för en gångs skull? Jag skrev ju att du inte ens verkar tro det själv, så jag förstår inte varför du överhuvudtaget tar upp ämnet. Antingen tror du att det sista säkerhetshålet i Windows är fixat eller också tror du att det kommer att hittas fler. Varför skall du då argumentera med mig, bara för att jag säger att det säkerligen finns?
En gång för alla... Jag anser att open source är bra på det sättet att det tillåter MIG att kontrollera att det inte finns några bakdörrar och en stor community är en bra garant för att kvaliten. Det är ingen garant för att det aldrig finns några fel, men det gör att felen snabbare identifieras och snabbare fixas.Jag har inte påstått att open source är bättre på allt. Jag har pekat på två argument och vad jag uppskattar med just open source. Men DU klarar tydligen inte av att någon tycker att open source har ett par fördelar jämfört med sluten kod? Sluten kod måste vara bäst på allt, eller? Det var DU som började dra upp säkerhetshål vitt och brett och jag förstår inte riktigt varför och vad det har med mig att göra. Säkerhetshål är inte samma sak som bakdörr och kvalitet med en lösning behöver inte betyda att den är absolut felfri utan bara att lösningen fungerar bra och att t.ex. säkerhetshål identifieras och fixas innan de utnjyttjas vitt och brett.
Jag har väl inte påstått att upptäckta hål inte blivit åtgärdade? Var har jag gjort det i så fall?
NU tror jag att vi till slut är ganska överens... Har egentligen inget att tillägga till ditt sista inlägg.
Man kan läsa i denna debatt att öppen källkod kan ha en eller flera bakdörrar. Varför annars avlusa?Tänk om man kunde avlusa och hitta dessa bakdörrar. En helt ny värld skulle uppenbara sig.
Citat från: MGKea skrivet 30 augusti 2009, 08:16:24Man kan läsa i denna debatt att öppen källkod kan ha en eller flera bakdörrar. Varför annars avlusa?Tänk om man kunde avlusa och hitta dessa bakdörrar. En helt ny värld skulle uppenbara sig. Jag trodde att vi just hade kommit fram till att öppen källkod gör att jag kan kontrollera att det INTE finns några bakdörrar och detta enkla faktum gör att det är ganska osannolikt att öppen källkod har några bakdörrar.